سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 





از اوایل سال 1370 نقش زنان در توسعه کشاورزی مورد توجه قرار گرفت و دفتر امور زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی طرح توانمندسازی زنان روستایی را برای حضور فعال زنان در عرصه های مختلف بخش کشاورزی سر لوحه خود قرار داد و امکان حضور بیشتر زنان روستایی در توسعه بخش کشاورزی فراهم گردید.
    از سال 1378 به منظور افزایش بهره وری و کارایی زنان روستایی، علاوه بر آموزش های ترویجی، طرح های زیربنایی برای بهبود وضعیت زنان روستایی اجرا شده است. با توجه به اینکه از اساسی ترین عوامل توسعه روستایی، وجود زنان ماهر در عرصه تولید و مدیریت است، بنابراین باید توان این نیروی کار در روستاها مورد توجه، تقویت و حفظ گردد. در این راستا طرح تسهیل گران، تشکیل اعتبارات خرد، تشکیل تعاونی های زنان روستایی، پروژه های اشتغال زا، انتخاب زنان نمونه روستایی، همایش علمی و جشنواره فرهنگی- هنری عذرا و نظارت و ارزشیابی هدفمند بر اجرای پروژه ها نمونه هایی از طرح های در دست اجرا می باشد.
    تهمینه دانیالی، مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری با اشاره به 11 میلیون زن و دختر در جامعه ی روستایی و عشایری اظهار کرد: از چهار میلیون و 300 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی بیش از 1/5 میلیون نفر زنان و دختران روستایی و عشایری هستند که آموزش و توانمندسازی این قشر علاوه بر مسوولیت در حوزه خانوار منتج به بهره برداری و تولیدات بخش کشاورزی می شود که به منظور تثبیت جمعیت در روستا برای تولید لازم است در فصل مهاجرت که مردان از روستا به شهر مهاجرت می کنند، آموزش برای زنان روستایی برای ایجاد اشتغال آنان فراهم شود.
    در جامعه ی عشایر بیش از 102 ایل بزرگ وجود دارد که حدود 60 درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند و بیش از 70 درصد از کار این جامعه توسط زنان انجام می شود. آموزش یک زن برابر با آموزش یک خانواده است. لذا باید با توجه به پتانسیل ها، نیازها و قابلیت های بومی هر روستا این آموزش صورت گیرد.
    وی با اشاره به 400 کارشناس در سطح کشور گفت: فعالیت ها در حوزه ی زنان بیش از 40 درصد از برنامه پیش بینی شده ی برنامه چهارم جلوتر است. همچنین طی سه سال اخیر آموزش ها و توانمندی زنان روستایی از چهار درصد به 30 درصد ارتقاء یافته و بیش از 30 درصد از بهره برداران زن در مراکز ترویج آموزش دیده اند.
    معرفی و تجلیل از نمونه ها
    دانیالی با اشاره به تشکیل ستاد تجلیل از بانوان مخترع، نوآور و پیشرو در بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «سال نوآوری و شکوفایی» دستاوردها و اختراعات زنان محقق در بخش کشاورزی که به ثبت رسیده است، معرفی و از نمونه ها تجلیل خواهد شد که امسال تعداد رشته های ویژه بانوان به 8 رشته افزایش یافته است.
    وی یادآور شد: در حال حاضر 200 نفر از اعضای هیات علمی در بخش تحقیقات کشاورزی را زنان تشکیل می دهند. همچنین تعداد زنان فارغ التحصیل بخش کشاورزی بالغ بر 20 هزار نفر است. در بسیاری از عرصه های تولید از جمله باغات شمال کشور، شالیزارها، فرآوری زعفران، صنایع تبدیلی و تکمیلی و... شاهد حضور مستقیم زنان هستیم اما آمار مشخصی از تعداد این قشر فعال وجود ندارد که در آمارگیری بعدی مرکز آمار ایران تعداد بهره برداران زن در تمام حوزه های بخش کشاورزی مشخص خواهد شد.
    طرح ایجاد مجتمع های کارآفرینی ویژه زنان و دختران روستایی از سال 86 آغاز شده است که ابتدا در چهار استان (مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی) به صورت پایلوت به منظور آموزش، توانمندسازی و حمایت مالی اجرا شده و امسال در هشت استان دیگر و تا پایان برنامه چهارم در کل کشور افتتاح خواهد شد.
    هدیه رییس جمهور به جامعه روستایی
    مدیر کل دفتر امور ترویج زنان روستایی و عشایری نبود یک سازمان متولی برای توسعه روستایی را از معضلات موجود در کشور عنوان کرد و ایجاد این سازمان را به عنوان متولی و مدیریت روستا ضروری دانست که امیدواریم هدیه رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به جامعه روستایی، حمایت از ایجاد این سازمان در راستای حمایت از فعالیت های بخش کشاورزی باشد.
    وی با اشاره به اینکه سال گذشته 100 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده است، تصریح کرد: کل اعتبارات اختصاص یافته به این بخش در سال 84 بیش از دو میلیارد تومان بوده است و در حال حاضر این اعتبارات به بیش از 20 میلیارد تومان رسیده است. همچنین طی دو سال گذشته برای 15 هزار زن روستایی در سطح کشور از محل وام های کم و بدون بهره اشتغال ایجاد شده است. به طوری که با 500 هزار تومان برای یک خانوار روستایی اشتغال ایجاد می شود.
    هزار و 250 مرکز ترویج در کل کشور فعال است که نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته، اما برای جمعیت 11 میلیون نفری زنان روستایی کفایت نمی کند و نیازمند حمایت های مالی از تعاونی های زنان، ایجاد بازار برای فروش محصولات زنان روستایی، پرداخت یارانه برای تولید است.
    جشنواره عذرا، عرصه حضور زنان روستایی
    دانیالی در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه و جشنواره عذرا که هر ساله برگزار می شود، اظهار کرد: سال گذشته همایش علمی با عنوان نقش زنان در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برگزار شد که امسال تولیدات و محصولات زنان روستایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 خرداد تا 2 تیر ماه برای جامعه شهری عرضه خواهد شد.
    وی یادآور شد: علاوه بر این نمایشگاه، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی نمایشگاه ارایه محصولات تعاونی ها و دستاوردهای زنان در مرکز هر استان نیز برگزار می شود.
    


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 



تعاون به معنی همکاری اقتصادی و اجتماعی در کشور ما سابقه ای بس طولانی دارد. علاوه بر اینکه از زمان های قدیم مردم ثروتمند و خیر برای ایجاد رفاه و آسایش افراد ناتوان و رفع بعضی نیازهای عمومی اقدامات بسیاری انجام داده اند، کاروانسراها، مساجد، آب انبارها و ابنیه و مساکنی برای مردم کم بضاعت می ساختند؛ مردم عادی هم به همکاری و اشتراک مساعی پرداخته و قسمتی از مسایل زندگی را با یکدیگر حل می کرده اند؛ خلاصه آن که همکاری های اجتماعی لازمه ی زندگی بشر است. به اعتقاد صاحب نظران، نخستین ملتی که به سیستم تعاونی از نقطه نظر اقتصادی و اجتماعی و کشاورزی توجه کرده، ملت ایران بوده است که نمونه ی بارز آن در نظام های بهره برداری سنتی از قبیل حراثه پیکال صحرا و بنه ها دیده می شود. با اختصاص موادی از قانون تجارت سال 1303 به تعاونی های تولید و مصرف، تعاونی ها در سراسر کشور به سرعت شروع به تشکیل گردید که از جمله آنها تعاونی های روستایی است که می توانست نقش عمده ای در توسعه کشاورزی داشته باشد؛ ولی متاسفانه با توجه به سیاست های غلط رژیم گذشته در خصوص تعاونی ها باعث بی توجهی مردم به آنها به عنوان یک نهاد مردمی گردید به طوری که تعاونی ها را به عنوان شاخه ای از بوروکراسی دولت در روستاها می دانستند. با پیروزی انقلاب اسلامی و اهمیت دادن به بخش تعاون به عنوان بخشی از اقتصاد مملکت، تعاونی ها به تدریج جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرده و رشد و توسعه یافتند از جمله تعاونی های روستایی کشاورزی و تعاونی های تولید روستایی را می توان نام برد که نقش عمده ای در خصوص توسعه پایدار در بخش کشاورزی دارند. از جمله اقدامات صورت گرفته توسط تعاونی ها در خصوص توسعه پایدار در بخش کشاورزی می توان موارد زیر را نام برد.
    الف) بازاریابی جهت فروش محصولات کشاورزی
    شرکت های تعاونی گاهی به عنوان کارگزار بخش دولتی و بر اساس قوانین و دستورالعمل ها اقدام به خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی می نمایند. همچنین با دیگر سازمان های اقتصادی ارتباط و مناسبات رو به توسعه برقرار کرده که این ارتباط باعث می شود بازارهای مناسب و مطمئن پیدا کنند، در نتیجه توان اقتصادی خود را تقویت کرده و به علاوه با شرایط آسان تری از منابع و امکانات دیگر سازمان ها استفاده کنند. با توجه به اینکه اصل ششم از اصول بین المللی تعاون به کلیه تعاونی ها توصیه کرده که با سایر تعاونی ها و نیز سازمان ها و موسسات مختلف ارتباط برقرار کرده و از امکانات محصولات و خدمات یکدیگر استفاده برابر و منطقی نمایند، از این راه تعاونی ها قادر خواهند بود به عنوان یک سازمان اقتصادی روزبه روز خود را توانمندتر از گذشته کنند و از لحاظ منابع انسانی و مادی رشد و توسعه یابند.
    ب) تامین نهاده ها و وسایل مورد نیاز کشاورزی
    یکی از مهمترین وظایف تعاونی ها تامین نهاده ها از قبیل کود، سم و بذر اصلاح شده به قیمت مناسب و توزیع به موقع آن است. علاوه بر این نقش مهم تعاونی ها بالا بردن ضریب مکانیزاسیون می باشد؛ با توجه به اینکه این ضریب در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است، تعاونی ها از طریق راه اندازی سیستم اجاره ای ماشین آلات در قالب تشکل های مکانیزاسیون، اقدامات مناسبی انجام داده اند.
    ج) اعتبارات
    شرکت های تعاونی یا از طریق منابع داخلی خود و یا با همکاری سایر بانک ها و موسسات اعتباری نقش عمده ای در تامین اعتبارات مورد نیاز کشاورزان دارند.
    د) صنایع تبدیلی و تکمیلی
    میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران حدود 30 میلیون تن برآورد گردیده که با این مقدار ضایعات می توان غذای 10 میلیون نفر را تامین کرد که قسمت عمده ی این مشکل به دلیل ناکافی بودن صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده های کشاورزی است که باید تعاونی ها این واقعیت را بیش از پیش لمس نموده و در این زمینه سرمایه گذاری کنند و نسبت به توسعه تعاونی های صنایع تبدیلی و تکمیلی با اهداف زیر اقدام نمایند:
    1- کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات بخش کشاورزی
    2- ایجاد اشتغال مولد با توجه به کثرت فارغ التحصیلان جویای کار در رشته های مختلف بخش.
    3- توسعه صادرات غیرنفتی و استحصال ارز از راه صدور محصولات تولیدی.
    4- جلوگیری از ورود اقلام فرآورده های تولیدی صنایع تبدیلی به کشور و جلوگیری از خروج ارز.
    5- گسترش پژوهش های کاربردی و دستیابی به دانش تولید و تکنولوژی مطلوب زیرا که پایه ی هر ساختن، شناختن است.
    6- توسعه و ایجاد مراکز اطلاع رسانی فنی.
    7- توسعه و تعمیم بهداشت مواد غذایی.
    8- جلوگیری از نوسانات شدید قیمت ها.
    هـ) یکپارچه سازی اراضی
    کوچک بودن و پراکندگی قطعات زراعی امکان استفاده ی بهینه و مناسب از تکنیک های پیشرفته و ماشین آلات را محدود می کند و تجهیز زیرساخت ها و بهره برداری صحیح از منابع آب و خاک را مشکل و حتی غیرممکن می سازد با اینکه یکی از اهداف تعاونی های تولید روستایی یکپارچه سازی اراضی زراعی در قالب قطعات فنی و اقتصادی و ایجاد بستر مناسب جهت اجرای طرح های تجهیز و نوسازی و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زه کشی و استفاده از سیستم های مدرن آبیاری از قبیل سیستم های تحت فشار در نهایت توسعه پایدار کشاورزی است، از این رو ایجاد و گسترش تعاونی های تولید موجب یکپارچگی اراضی و تجهیز و نوسازی مزارع و بالطبع ایجاد زمینه ی لازم جهت اجرای شبکه های مناسب آب در مزارع خواهد شد و اثرات غیرقابل انکاری بر بهینه کردن مصرف آب و افزایش بازده محصولات کشاورزی خواهد داشت.
    امروزه در تعاونی های تولید روستایی که طرح یکپارچه سازی تجهیز و نوسازی اراضی اجرا شده و با سیستم های آبیاری جدید افزایش عملکرد محصولات مشهود است، این شرکت ها یکی از نظام های بهره برداری مناسب و فراگیر در بخش کشاورزی ایران هستند و استفاده ی بهینه از منابع آب و خاک یکی از اهداف اصلی آنها می باشد.
    و) آموزش و ترویج
    شرکت های تعاونی موجود در سطح روستاها می توانند با ایجاد واحدهای مشاوره و راهنمایی نسبت به آموزش و ترویج شیوه های نوین کشاورزی، افزایش درآمد کشاورزان، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و سازماندهی به وضعیت عرضه محصولات کشاورزی اقدام نمایند. فعالیت این تعاونی ها می بایستی با همکاری و هماهنگی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی انجام گیرد. سازمان خواربار ملل متحد FAO در اجلاس منطقه ای مورخ بیست و یکم فوریه 1991 در بانکوک، ایجاد واحدهای مشاوره و راهنمایی در شرکت های تعاونی کشاورزی را به عنوان یکی از استراتژی های توسعه کشاورزی به حساب آورده که در صورت ایجاد این واحدها در تعاونی ها، احتمال می رود آنها از حمایت های تخصصی و مالی سازمان ملل بهره مند شوند.

 منبع :http://www.iranagrimagazine.com


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


 
پیر امیدیار بنیانگذار و رییس ایرانی-آمریکایی سایت حراج ای‌بی است و با ثروت 2/5 میلیارد دلار صد و چهل و هشتمین میلیاردر جهان است.

baseline
وی این شرکت را در سال 1995 تاسیس کرد. پیر مراد امیدیار در 21 ژوئن سال 1967 در پاریس متولد شد. پدر و مادر او ایرانیانی بودند که برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند. مادر او الهه میرجلالی امیدیار مدرک دکترای زبانشناسی خود را از دانشگاه سوربن دریافت کرده بود و پدرش یک جراح بود.
 خانواده پیر زمانی که او 6 ساله بود به آمریکا مهاجرت کردند و پیر در واشنگتن بزرگ شد. وی در ?? سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. امیدیار به دبیرستان سنت اندرو در مریلند رفت و در سال 1984 فارغ‌التحصیل شد. وی سپس به دانشگاه تافتز رفت و در سال 1988 با مدرک علوم کامپیوتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. امیدیار کمی ‌بعد برای کار به شرکت کلاریس، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت اپل رفت.

او در این شرکت برای نوشتن برنامه مک همکاری می‌کرد. وی در سال 1991 یکی از افرادی بود که شرکت توسعه اینک، یک شرکت نرم‌افزاری، را تاسیس کردند. این شرکت بعدها تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک شد و به ای‌شاپ تغییر نام پیدا کرد.
پیر امیدیار زمانی که 28 ساله بود در یکی از تعطیلات خود یک برنامه کامپیوتری نوشت که نهایتا تبدیل به یک سوپربرند اینترنتی به نام سایت حراج ای‌بی شد. او که در زمینه برنامه‌نویسی کامپیوتری تخصص داشت در اتاق‌نشیمن خانه‌اش چند سایت اینترنتى را تحت یک مجموعه واحد و با آدرس www.ebay.com گرد آورده و اداره می‌کرد.

امیدیار در یکی از تعطیلاتش تصمیم گرفت جایى را براى برگزارى حراج در اینترنت شکل دهد. وى این کار را انجام داد و آن را «حراج شبکه» نامید. براى آنکه کارآیى سایت خود را امتحان کند یک دستگاه سوراخ کن لیزرى را که ایراد فنى هم داشت به حراج گذاشت. دو هفته بعد این دستگاه به قیمت ?? دلار حراج شد. به این ترتیب اولین کالا در این سایت حراج شد و رسما سایت مذکور آغاز به کار کرد. این سایت تا مدتى با همان نام «حراج شبکه» فعالیت می‌کرد اما در سال 1997 به ای‌بی تغییر نام پیدا کرد. ایده تشکیل این سایت به گفته خود امیدیار خیلى ساده و البته ایده‌آلیستى بود: «از طریق اینترنت می‌توان بازارى کامل و جامع ایجاد کرد که در آن وضعیت عرضه و تقاضا براى همگان شفاف و روشن باشد».

در ابتدا خدمات این سایت رایگان بود، اما برای پوشش هزینه‌های تامین خدمات اینترنتی شروع به دریافت وجه کرد. در مدتى کوتاه افراد بسیارى فروشنده و خریدار براى اقلام لیست شده روی سایت پیدا شدند. به تدریج تعداد کاربران این سایت زیاد شدند و معاملات بسیارى از طریق آن صورت گرفت. امیدیار برای شرکت افراد در حراج مبلغ بسیار کمی‌ بین 25 سنت تا 2 دلار دریافت می‌کرد و همچنین درصدی از هر معامله به او می‌رسید. به این شکل ای‌بی تعامل فروشندگان و خریداران را بسیار ساده‌تر کرد. امیدیار پس از 9 ماه از شروع کار ای‌بی شغل خود را در شرکت جنرال مجیک رها کرد تا به شکل تمام وقت روی ای‌بی کار کند.
در حال حاضر ای‌بی در حدود 15500 کارمند دارد. درآمد آن در سال 2009 درآمدی بیش از 72/8 میلیارد دلار و درآمد خالصی در حدود 39/2 میلیارد دلار برآورد شده بود. ای‌بی در سال 2009 بیش از 84 میلیون کاربر داشت.
پیر امیدیار و همسرش همانند بیل گیتس و همسرش اعلام کرده‌اند که قصد دارند طى سال‌هاى آینده بخش عمده ثروت خود را خرج کنند. آنها اعلام کرده‌اند تا بیست سال آینده به جز یک درصد از ثروتشان بقیه آن را خرج می‌کنند. امیدیار در حال حاضر 3 فرزند دارد و ساکن هونولولو در‌هاوایی است.

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

دسته بندی موضوعی

ویرایش

لوگوی دوستان












ویرایش

دوستان

###@وطنم جزین@### مهندسین پلیمر .: شهر عشق :. عکس های عاشقانه روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز رازهای موفقیت زندگی عشق گروه اینترنتی جرقه داتکو COMPUTER&NETWORK xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com) MOHAMMAD.HAHSEMI86@YAHOO.COM مذهب عشق دهاتی مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی ورودی 89 شرکت نمین فیلتر من هیچم خطوط شکسته ی یک ذهن دنیای واقعی دهیاری روستای آب باد دانشگاه سیستان وبلوچستان(زاهدان) دانشگاه تربیت مدرس تهران دکتر مهدی سقایی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری سازمان زمین شناسی واکتشا فات معدنی کشور بیابانها وکویرهای ایران آمار لحطه به لحظه جهان قبله یاب نشریه الکترونیکی دهکده دکتر چوبینه نقشه شهرها وروستاهای ایران دانستنی ها قطب علمی مطالعات وبرنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران هم اکنون جمعیت ایران چقدر است؟ مرکز آمار ایران پیش بینی هوا خود را وزن کنید واز وضیعت چاقی ولاغری خود باخبر شوید زمین را زنده ببینید کوه های ایران بانک مقالات فارسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران قطب امایش سرزمین دانشکده جغرافیا تهران موسسه جغرافیا دانشگاه تهران سازمان جهانی گردشگری مطالعات گردشگری طرح سرزمین موسسه طبیعت گردی کوچ میراث آریا جاذبه های گردشگری ایران هتل داریوش کیش جغرافیا وجهانگردی مرجع تخصصی گردشگری واکوتوریسم معرفی جاذبه های گردشگری ایران مناطق نمونه گردشگری ایران هتلداری ایران مقایسه بین کشورها مجلات رشد ساج انجمن ژئومورفولوژی ایران دانشگاه تهران دانشگاه شیراز شهرداری شیراز آیت اله جوادی آملی تابناک (بازتاب) بنیاد مسکن استان فارس بنیاد مسکن استان فارس شهرداری مرودشت مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی مجله علمی پژوهشی مدرس دانشگاه تربیت مدرس هواشناسی استان فارس مجله کانادایی جغرافیا انجمن جغرافیدانان آمریکا پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران تبدیل سالهای شمسی به میلادی رتبه بندی دانشگا های دنیا جی میل ایمیل آمار واطلاعات روستاهای کشور ایران داک دانلود کتاب کتابخانه مجازی ایران ترجمه آنلاین انگلیسی به فارسی ترافیک شهر تهران به صورت آنلاین شهرداری تهران شهرداری مشهد شهرداری شیراز شهرداری همدان شهرداری اصفهان شهرداری تبریز شبکه کتاب ایران شهرداری بیضا پایگاه اینترنتی دکتر زهرا احمدی پور دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگ دانلود رایگان مقالات معماری پایگاه مقالات ایرانیان مدیریت مرجع شهری پرتال جامع جغرافیایی کشور استانداری فارس شهرداری مرودشت وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس سازمان مسکن و شهرسازی فارس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن فرمانداری شهرستان مرودشت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موسسه پژوهشهای برنامه ریزی کشاورزی و توسعه روستایی شبکه اطلاع رسانی گندم ایران شرکت عمران شهر جدید صدرا گوگل یاهو [جغرافیا و برنامه ریزی شهری نوین نقشه شهر های ایران پایگاه داده های علوم زمین کشور بخش جغرافی بانک اطلاعات سیستمهای اطلاعات جغرافیایی مرجع تخصصی شهرسازی ایران وزارت مسکن وشهرسازی پژوهش های شهری و روستایی (ناحیه ای) آشنایی با نرم افزار کلیاتی از ساج و محیط این نرم افزار فصلنامه برنامه ریزی شهری سازمان فضایی ایران ME&YOU نور
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ