سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

خط مشی گردشگری پایدار موارد زیر را شامل می شود که در یک پروژه ی گردشگری روستایی رعایت این نکات ضروری است و توجه به این اصول، چنین پروژه هایی را در درازمدت با موفقیت بیشتری توام می نماید:

1. برنامه ریزی به گونه ای باشد که یک دیالوگ همیشگی بین بخش دولتی، بخش خصوصی، جوامع محلی و علائق آنها در ارتباط با آینده برقرار نماید .

2. تقویت و تشویق سرمایه گذاری های زیربنایی در بخشهای حمل و نقل، اقامتی و پذیرایی، سرویس های عمومی، بازار یابی و اطلاع رسانی.

3.   گردشگری پایدار احتیاج به منطقه ی آرام و با امنیت دارد.

4.خط مشی ما باید بتواند نیروهای گروه های مختلف هنری، فرهنگی و زیست محیطی را در خدمت توسعه ی گردشگری قرار دهد.

5.   حفظ مناظر زیبا، میراث فرهنگی و تاریخی منطقه.

6.  باید فعالیت های متنوعی را در برگیرد تا موجبات اشتغال همه ی ارکان اجتماع از جمله بانوان را فراهم کند.

7.    انجام آنالیز و تحقیقات منطقه ای شامل نیازهای منطقه از نظر اقتصادی، اکولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی.

8.   ایجاد زمینه ی مناسب به منظور مشارکت مردم در اجرای طرح های گردشگری روستایی.

به منظور پایداری گردشگری از نظر زیست محیطی توجه به نکات زیر ضروری است:

1.   مدیریت صحیح بین بخش گردشگری و محیط زیست و روابط فی ما بین.

2.    محدود کردن آن دسته از فعالیت ها که موجب ضربه زدن به منابع و موجودیت آینده ی آنها می شود.

3.    فعالیت های پیشنهادی نباید مناظر با ارزش و محیط طبیعی را تخریب کند.

4.   ایجاد تعادل بین نیازهای جهانگردان، ساکنین محلی و مکان گردشگری.

5.  در نظر گرفتن اثرات توسعه ی گردشگری بر منطقه.

6.   استفاده از منابع انرژی تجدید شونده و وسایل کم مصرف.

7.  سهیم ساختن ساکنین محلی در فرآیند تصمیم گیری و اجرای طرح.

توانایی در جذب گردشگر، و ترغیب به اقامت طولانی تر و دیدار دوباره از محل، تبلیغات مثبت، توانایی در معرفی منطقه و ایجاد شبکه ی اطلاع رسانی اعم از نشانه گذاری راه ها و منطقه، تهیه ی نقشه ها و بروشورهای مناسب از راه ها و نقاط با اهمیت و کلیه ی اقداماتی که باعث شوند تا گردشگر به راحتی مسیر خود را پیدا کند از عوامل کلیدی موفقیت در این زمینه هستند.

سایر عوامل مؤثر در توسعه ی گردشگری روستایی و موفقیت در آن عبارتند از:

1.احداث اقامتگاه های بومی و سنتی و مرمت آثار و ابنیه ی تاریخی و استفاده از آنها به عنوان اماکن پذیرایی و استراحتی.

2. تهیه و تولید غذاها و خوراک های محلی و سنتی.

3.  ایجاد ارتباط بین فعالیت های گردشگری و کشاورزی.

4. جذب مشارکت مردم و نهادهای غیر دولتی (شوراهای اسلامی و دهیاری ها) در جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری روستایی.

5. سوق دادن و جهت دهی به ساختار و امکانات محیطی نسبت به نیازها و خواسته های افرادی که تمایل به استفاده از اماکن تفرجی را دارند.

6. استفاده بهینه از داده های سیمای طبیعی محیط از نقطه نظرهای کاربردی و زیبایی شناختی.

7. حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستاهای منطقه.

منبع :http://www.agroparsco.com


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

گردشگری روستایی امروزه یکی از مردمی ترین اشکال گردشگری محسوب محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( OECD   ) در ایالات متحده آمریکا در سال 1992 ، بیش از 70 درصد جمعیت از انواع تفریحات روستایی و محیط های کشاورزی برخوردار گردیده اند ( شارپلی، 1380 ، 5 ) . این درصد در سال 2004 به 76 درصد رسیده است. ( پاپلی یزدی 1385 ، ص 201 )

گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت تفریحی اجتماعی، در نیمه دوم قرن هجدهم در انگلستان و اروپا ظاهر شد. قبل از آن هم مناطق روستایی مورد استفاده فعالیت های تفریحی قرار گرفته بودند، اما شرکت در این فعالیت های تفریحی محدود به اقشار برتر جامعه بود.

در قرن نوزدهم و بیستم به دلیل توسعه حمل ونقل و سهولت جابجایی، راه یابی به روستا آسان شد. توجه به موضوع گردشگری روستایی ، از دهه های 1950 م. به بعد گسترش یافت و در دهه های 1960 و 1970 م. بیشتر در زمینه اقتصاد گردشگری روستایی برای کشاورزان و جوامع محلی مورد توجه قرار گرفت ( افتخاری 1384، ص 3 ).

تعریف گردشگری روستایی کار چندان آسانی نیست و توافقی درباره آن وجود ندارد. در این خصوص تعاریف متعدد و گوناگونی ارائه شده است. دات گردشگری روستایی را فعالیتی چند وجهی می داند که در محیط خارج از شهر صورت می گیرد، و به گردشگران ماهیت زندگی روستایی را نشان می دهد. به اعتقاد آپرمان، گردشگری روستایی به فعالیت های مزرعه ای و غیر مزرعه ای گفته می شود، که در جوامع و نواحی روستایی انجام می شود. ( منشی زاده، 1384 ، ص 168 )

از دیدگاه کمیسیون جامعه اروپایی در سال 1986 ، گردشگری روستایی تنها شامل کشاورزی نیست ، بلکه همه فعالیت های گردشگری در مناطق روستایی را شامل می شود. ( شارپلی 1380 ، 12 ) به کلیه فعالیت های گردشگری ، که در محیط های روستایی با توجه به فرهنگ و بافت سنتی روستا ، هنر و صنایع روستایی ، آداب و رسوم سنتی که در بر گیرنده گردشگری کشاورزی ، گردشگری سبز ، گردشگری مزرعه ای ، گردشگری غذایی و.... است گردشگری روستایی می گویند.

گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های روستایی و پیرامون آنها که در بر دارنده آثار مثبت/ منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است. ( سقایی، 1383 ، 112 )

نمونه های زیادی از انجام فعالیت های گردشگری در نواحی روستایی وجود دارد، از جمله فعالیت های مبتنی بر طبیعت ، جشنواره ها ، وقایع میراث، جاذبه های مبتنی بر جامعه بومی ، گردشگری کشاورزی ، نمایشگاه های هنری و صنایع دستی ، تئاتر اجتماع محلی و سایر موارد. همانطور که لن ( 1993 ) خاطر نشان می کند، گردشگری روستایی فعالیتی پیچیده و چند وجهی است که شامل انواع متفاوتی از گردشگری مبتنی بر مزرعه تا سفرهای آموزشی ، گردشگری قومی و اکوتوریسم خواهد بود. ( رضوانی ، 1387 ، ص26 )

بنابراین گردشگری روستایی شکلی از فعالیت اقتصادی گردشگری است که پیرامون شهرها و نقاط دارای شکل و بافت روستایی ( غیر شهری ) انجام می گیرد که در بر گیرنده آثار مثبت و منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است. ( تقدیسی زنجانی و همکاران 1386 ،ص 4 )

کنفرانس جهانی گردشگری روستایی ( RTC  ) گردشگری روستایی را شامل انواع گردشگری با برخورداری از تسهیلات و خدمات رفاهی در نواحی روستایی می داند، که امکان بهره مندی از منابع طبیعی و جاذبه های طبیعت را همراه با شرکت در زندگی روستایی ( کار در مزرعه و کشاورزی ) فراهم می آورد. علاوه بر این باید پذیرفت که ویژگی متمایزی مانند فعالیت ها و موقعیت روستایی ، گردشگری روستایی را از دیگر اشکال گردشگری جدا می کند. ( رضوانی 1387 ، ص 27 )

همچنین گردشگری روستایی به عنوان منبع با ارزش اشتغال زایی و ایجاد درآمد است که می تواند وسیله مناسبی برای توسعه اجتماعی – اقتصادی جوامع روستایی باشد. گردشگری روستایی در بسیاری از کشورها ، با سیاست های کشاورزی در ارتباط است و غالبا می تواند وسیله ای در جهت حمایت محیط زیست و فرهنگ روستایی بوده و نقش اساسی در توسعه و حفظ روستا داشته باشد. ( منشی زاده 1384 ، 169 )

در کل بر اساس تعریفی جامع تر ، گردشگری روستایی عبارت است از مجموعه فعالیت ها ، خدمات و مهمان نوازیهایی که توسط کشاورزان و روستاییان به منظور جذب گردشگران به روستایشان برای درآمد جانبی صورت می گیرد. ( تی کلوز 1994 ، به نقل از ازکیا ،1387 ، ص 318 ) 

 

گردشگری روستایی در کشورهای مختلف دارای معانی متفاوتی است که در این قسمت به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

در کشور فنلاند ، گردشگری روستایی به اجاره دادن کلبه ای روستایی به بازدید کنندگان یا تدارک خدمات مورد نیاز آنها در نواحی روستایی اطلاق می شود.

در اسلوونی ، جنبه مهم گردشگری روستایی همانا به زندگی بازدید کنند گان در خانوارهای کشاورزی بر می گردد جایی که گردشگران به عنوان مهمان با خانوار کشاورزی زندگی می کنند یا در مهمانخانه ای محلی سکنی می گزینند و برای تهیه غذا و سایر خدمات با خانوار کشاورزی فعالیت می کنند.

فیض اله اله یاری دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی روستایی دانشگاه تربیت مدرس


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

مفهوم بومی کردن علوم، به معنای شکل گیری علوم در یک فضای فرهنگی و تاریخی خاص است، به گونه‌ای که مسائل مطرح در آن علم، ناظر به نیازها و گرفتاری‌هایی است که پاسخ به آنها دغدغه خاطر نظریه پردازان جامعه اسلامی است. از این رو، حرکت علم، برای حل مسائل جامعه‌ای خاص چونان جامعه ایران اسلامی الزامی است و تبیین علوم مربوط به آن ضامن بومی شدن آن علم خواهد بود. هرگز نمی‌توان پذیرش صرف علوم وارداتی را با مسائل بیگانه‌ای که به جوامع دیگری مربوط می‌شود، راه حلی مناسب برای برطرف کردن مشکلات خود دانست. بنابراین، شناخت مسائل جامعه، نقش مهمی در بومی شدن و تطبیق راه حل‌ها با فرهنگ، اثر بسزایی در نقش آفرینی علم در هر جامعه دارد. 
علوم انسانی در حیطه موضوعی خود، فهم معمای انسان را به طریق اولی به عهده دارد. فهم انسان و پیچیدگی های آن و کشف لایه های تو در توی مسائل انسانی، رسالت علوم انسانی را در قیاس با سایر علوم سنگین تر می‌نماید. بنیادی وجود دارد که آیا ملل اسلامی نباید به تبیین عرصه نظری ومعرفتی خود درقالب علوم اجتماعی بپردازد؟ بر این اساس آیا نمی توان ادعا نمود که انقلاب اسلامی دارای علوم اجتماعی مخصوص به خود است؟ آیا جامعه اسلامی ایران که دارای اوضاع واحوال تاریخی،اجتماعی وروانی خاص خود است، نباید الزاما دارای هویت مستقل« علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی» باشد؟
جوامع اسلامی، اوضاع و احوال و شرایط تاریخی، اجتماعی و روانی خاص خود را دارند و از این رو می توان به مساله « هویت مستقل علوم اجتماعی در دنیای اسلام» پرداخت و با نام یک معرفت علمی از مقتضیات چنین معرفتی در عرصه مسائل روش شناختی و مسائل نظری سخن راند. خاصه برای آن دسته از ملل اسلامی که با الهام از مواضع اسلام و الگوهای نظری و معرفتی آن از چنگال استعمارگران رهایی یافته، این مواضع و الگو ها، باعث و بانی یک حرکت اجتماعی و خیزش بیرونی گشته اند و کسب استقلال این ملل را به ارمغان آورده اند.
علوم انسانی، علومی انتزاعی یا خنثی نیست، بلکه هدف آن تحلیل پدیده‌ها به سبب تغییر و تحولات جامعه است. در این عرصه، علم و ایدئولوژی بر یکدیگر تأثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند و لذا بسیاری از پژوهشهای علمی که در باب مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روان شناختی معروف شده اند، مواضع فلسفی و ایدئو لوژیک خود را در قالب همان دیدگاه های مادی گرایانه و ایده آلیستی منعکس می کنند. 
در این موارد، رویکرد ها و مواضع نظری به حرکتها و جنبش های اجتماعی و انقلابها منتهی شده اند و کار آیی و کار آمدی خود را در عرصه تحول آفرینی اجتماعی به منصه ظهور چنین دیدگاهی به تفکر علمی نزدیک‌تر است؛ چرا که به تمام ابعاد مادی و معنوی انسان توجه می کند؛ در نتیجه نگرشی که به انسان از زاویه « صرف تجربیات» او یا کنش بین ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می نگرد ام تا زمانی که یک دیدگاه آن ساختار ها را به « غایت وجود انسان» ربط ندهد، دیدگاهی ناقص است. 
بومی سازی و اسلامی کردن علوم انسانی ارتباط دادن آنها به غایت وجود به معنای ایجاد مانع در برابر تحلیل علمی پدیده های اجتماعی و روان شناختی نیست و حتی بر عکس، چشم انداز های وسیعی در برابر آن می‌گشاید. بحث از غایت وجود به بحث در خصوص ماهیت انسان، ماهیت جامعه انسانی، شخصیت بشر و در نهایت به انسان شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی« غایت نگر » می انجامد با وام گیری از مفاهیم خاص در حوزه قادر خواهد بود بنیاد هایی را برای تحلیل مفهومی رفتار انسان فراهم آورد.
مهمترین مشکل عدم تدوین علوم انسانی در کشور ما در این چند دهه، ‌بخصوص پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چند مورد است. یکی عدم انجام رسالت و وظیفه تولید علم توسط نخبگان است.این مشکل ناشی از ناخودباوری و آسیب پذیری فکری بسیاری از اینان از نظریه پردازی‌های وارداتی است. مشکل دوم جدی نگرفتن تولید علم بومی توسط متولیان اصلی است. مشکل سوم کمبود اساتید و اشتغال زیاد آنها به آموزش و عدم اختصاص زمان لازم برای تحقیق و تدوین علوم انسانی بومی است. مشکل چهارم فقدان یک مرکزیت لازم برای هماهنگی، پیشنهاد، نظارت و جمع آوری یافته‌های علمی تولیدی توسط پایان نامه‌های دانشجویی و سایر طرحهای تحقیقاتی است. مشکل پنجم فقدان وجود گروههای فعال ومنسجم مثل دفتر همکاری حوزه ودانشگاه است.
ضرورت بومی سازی علوم انسانی از آنجا سرچشمه می گیرد که پایه های انسان شناختی جوامع غربی و جهان سومی از لحاظ فرهنگی با همدیگر بسیار متفاوت است. 
نگرش مکتب اومانیسم که در فلسفه سیاسی به تعریف رابطه دولت با فرد و جامعه و بالعکس می پردازد، کاملا رویکردی ماتریالیستی داشته و برای نقش الوهیت در حکومت اهمیت چندانی قایل نشده در حالی که حکومت ها در جوامع شرقی و جهان سومی در طول تاریخ از مذهب جدا نبوده اند. ظهور و خیزش علوم اجتماعی در غرب از خیزش و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سازمانی سرمایه داری جدا نیست. این امر ضرورت محتاط بودن در قبال این علوم را برای جوامع جهان سوم که همواره از آثار استعمار آسیب دیده اند، پیش می آورد. 
تنش های روش شناختی، معرفت شناختی و سیاسی موجود بین علوم انسانی غرب و اخلاق و مذهب در جهان سوم مرزهای بین دو فرهنگ را برجسته تر ساخته است. اصلی ترین بنیان تنش در حوزه روش شناسی است که این علوم برای دو فرهنگ مذکور تحت لوای ادعاهایی چون عینیت گرایی، جهان گرایی و بی طرفی پدید آورده است این در حالی است که فرهنگ جوامع جهان سوم و بخصوص فرهنگ اسلامی، اولویت را به معنویت، ثابت بودن اصول فرهنگ سیاسی و حکومتی و محور بودن خداوند می دهد. 
روش شناسی و معرفت شناختی و شیوه تحقیقات علوم انسانی در جوامع غیر غربی با کشورهای غربی هم متفاوت است. فهم یک جهان سومی از مولفه های علوم اجتماعی با فهم یک انسان یا محقق غربی متفاوت است. آنچه که الزام بومی سازی علوم انسانی در کشورهای جهان سوم و شرقی را پیش می آورد بروز بحران و تغییر در عرصه علوم انسانی در طی زمان است، که برای سازگاری با محیط این کشورها لازم است که بومی سازی شوند. این بحران ناشی از منشا این علوم است که از دانشگاه های مسیحی، دانشگاه هایی که علوم و هنر لیبرال را تدریس می کنند و دانشگاه های مسیحی و دانشگاه ها با رویکرد تجاری غربی نشات می گیرد. تغییر و ایجاد بحران در علوم انسانی هم لزوم بومی سازی را پیش می آورد این تغییر و ایجاد بحران به دلایل زیر بوده است:
1. علوم انسانی بسیار تخصصی شده اند
2. کار در حوزه علوم انسانی بسیار دقیق شده و مهارت خاصی می طلبد
3. علوم انسانی از نظر اقتصادی به صرفه نیستند
در بومی سازی علوم انسانی اصول زیر باید مدنظر قرار گیرد:
1. صرفا علوم انسانی پدیده ای کاملا غربی نبوده و به دلیل شرایط تاریخی است که مسیرش از غرب به جهان سوم شکل گرفته است. در این روند نباید منابع فرهنگی معنا داری که غرب از کشورهای جهان سوم و بخصوص مسلمانان به عاریت گرفته را نادیده گرفت.
2. می توان به توسعه تئوری هایی از جوامع انسانی همت گماشت که براساس ایده ها و مفاهیم، بومی بوده و بتوانند منافع و نیازهای سیاسی و اجتماعی ملت و دولت را فراهم کرده و در ضمن برای علمای علوم انسانی قابل مطالعه باشند. 
3. در این راه مانعی برای ایجاد روش ها و خلق فنون جدید و تعریف مجدد از علوم انسانی وجود ندارد.
4. هدف بومی سازی باید رها سازی فرهنگ بومی از وابستگی به علوم انسانی وارداتی باشد.
5. دو محور عمده بومی سازی محور سخت افزاری و نرم افزاری هستند.
منظور از محور سخت افزاری «جنبه ها و ابعاد فیزیکی علم اعم از: تأسیسات، ابنیه، وسایل مادی، مواد فنی، کارگاه ها، آزمایشگاه های علمی و...» است و منظور از محور نرم افزاری نیز« دانش فنی، فوت و فن انجام کار، نقشه ها،اطلاعات و نظایر آن است که توسط عالم و یا نیروی متخصص به‌کار گرفته می‌شود». 
در پیش نویس 22 صفحه‌ای از نقشه جامع علمی کشور، سه حوزه علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر به عنوان علوم هویت ساز، لحاظ شده اند.

بومی سازی علوم انسانی می تواند ما را از یکنواختی، جزم گرایی و قطعیت نسخه غربی آن رها سازد. اصل اساسی بومی سازی احترام به نسبی بودن عناصر فرهنگی و به تبع آن علوم انسانی است. مفهوم نسبی بودن علوم انسانی را برای اولین بار آلاتاس در کتاب خود با عنوان جامعه شناسی جامعه شناسی مطرح کرد. دیالکتیک شناخت شناسی علم در اسلام متفاوت از غرب است. اصل عینیت و بی طرفی علوم انسانی در غرب نقطه متقابل هنر و علم متعهد و متعالی در اسلام است. خدمتی که بومی سازی به علوم انسانی می کند، حفظ آن است. با بومی سازی علوم انسانی خطر پذیرش کورکورانه آن و از طرفی دیگر رد آن به عنوان ارمغانی بیگانه حذف می شود. مبادله ارزش های مشترک و مبادله ارزش های ناب فرهنگ ها در فرایند مبادله علوم انسانی امکان پذیر خواهد شد. حاصل همه اینها سرزندگی و پایداری علوم انسانی است.

مفهوم بومی کردن علوم، به معنای شکل گیری علوم در یک فضای فرهنگی و تاریخی خاص است، به گونه‌ای که مسائل مطرح در آن علم، ناظر به نیازها و گرفتاری‌هایی است که پاسخ به آنها دغدغه خاطر نظریه پردازان جامعه اسلامی است. از این رو، حرکت علم، برای حل مسائل جامعه‌ای خاص چونان جامعه ایران اسلامی الزامی است و تبیین علوم مربوط به آن ضامن بومی شدن آن علم خواهد بود. هرگز نمی‌توان پذیرش صرف علوم وارداتی را با مسائل بیگانه‌ای که به جوامع دیگری مربوط می‌شود، راه حلی مناسب برای برطرف کردن مشکلات خود دانست. بنابراین، شناخت مسائل جامعه، نقش مهمی در بومی شدن و تطبیق راه حل‌ها با فرهنگ، اثر بسزایی در نقش آفرینی علم در هر جامعه دارد. 
علوم انسانی در حیطه موضوعی خود، فهم معمای انسان را به طریق اولی به عهده دارد. فهم انسان و پیچیدگی های آن و کشف لایه های تو در توی مسائل انسانی، رسالت علوم انسانی را در قیاس با سایر علوم سنگین تر می‌نماید. بنیادی وجود دارد که آیا ملل اسلامی نباید به تبیین عرصه نظری ومعرفتی خود درقالب علوم اجتماعی بپردازد؟ بر این اساس آیا نمی توان ادعا نمود که انقلاب اسلامی دارای علوم اجتماعی مخصوص به خود است؟ آیا جامعه اسلامی ایران که دارای اوضاع واحوال تاریخی،اجتماعی وروانی خاص خود است، نباید الزاما دارای هویت مستقل« علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی» باشد؟
جوامع اسلامی، اوضاع و احوال و شرایط تاریخی، اجتماعی و روانی خاص خود را دارند و از این رو می توان به مساله « هویت مستقل علوم اجتماعی در دنیای اسلام» پرداخت و با نام یک معرفت علمی از مقتضیات چنین معرفتی در عرصه مسائل روش شناختی و مسائل نظری سخن راند. خاصه برای آن دسته از ملل اسلامی که با الهام از مواضع اسلام و الگوهای نظری و معرفتی آن از چنگال استعمارگران رهایی یافته، این مواضع و الگو ها، باعث و بانی یک حرکت اجتماعی و خیزش بیرونی گشته اند و کسب استقلال این ملل را به ارمغان آورده اند.
علوم انسانی، علومی انتزاعی یا خنثی نیست، بلکه هدف آن تحلیل پدیده‌ها به سبب تغییر و تحولات جامعه است. در این عرصه، علم و ایدئولوژی بر یکدیگر تأثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند و لذا بسیاری از پژوهشهای علمی که در باب مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روان شناختی معروف شده اند، مواضع فلسفی و ایدئو لوژیک خود را در قالب همان دیدگاه های مادی گرایانه و ایده آلیستی منعکس می کنند. 
در این موارد، رویکرد ها و مواضع نظری به حرکتها و جنبش های اجتماعی و انقلابها منتهی شده اند و کار آیی و کار آمدی خود را در عرصه تحول آفرینی اجتماعی به منصه ظهور چنین دیدگاهی به تفکر علمی نزدیک‌تر است؛ چرا که به تمام ابعاد مادی و معنوی انسان توجه می کند؛ در نتیجه نگرشی که به انسان از زاویه « صرف تجربیات» او یا کنش بین ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می نگرد ام تا زمانی که یک دیدگاه آن ساختار ها را به « غایت وجود انسان» ربط ندهد، دیدگاهی ناقص است. 
بومی سازی و اسلامی کردن علوم انسانی ارتباط دادن آنها به غایت وجود به معنای ایجاد مانع در برابر تحلیل علمی پدیده های اجتماعی و روان شناختی نیست و حتی بر عکس، چشم انداز های وسیعی در برابر آن می‌گشاید. بحث از غایت وجود به بحث در خصوص ماهیت انسان، ماهیت جامعه انسانی، شخصیت بشر و در نهایت به انسان شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی« غایت نگر » می انجامد با وام گیری از مفاهیم خاص در حوزه قادر خواهد بود بنیاد هایی را برای تحلیل مفهومی رفتار انسان فراهم آورد.
مهمترین مشکل عدم تدوین علوم انسانی در کشور ما در این چند دهه، ‌بخصوص پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چند مورد است. یکی عدم انجام رسالت و وظیفه تولید علم توسط نخبگان است.این مشکل ناشی از ناخودباوری و آسیب پذیری فکری بسیاری از اینان از نظریه پردازی‌های وارداتی است. مشکل دوم جدی نگرفتن تولید علم بومی توسط متولیان اصلی است. مشکل سوم کمبود اساتید و اشتغال زیاد آنها به آموزش و عدم اختصاص زمان لازم برای تحقیق و تدوین علوم انسانی بومی است. مشکل چهارم فقدان یک مرکزیت لازم برای هماهنگی، پیشنهاد، نظارت و جمع آوری یافته‌های علمی تولیدی توسط پایان نامه‌های دانشجویی و سایر طرحهای تحقیقاتی است. مشکل پنجم فقدان وجود گروههای فعال ومنسجم مثل دفتر همکاری حوزه ودانشگاه است.
ضرورت بومی سازی علوم انسانی از آنجا سرچشمه می گیرد که پایه های انسان شناختی جوامع غربی و جهان سومی از لحاظ فرهنگی با همدیگر بسیار متفاوت است. 
نگرش مکتب اومانیسم که در فلسفه سیاسی به تعریف رابطه دولت با فرد و جامعه و بالعکس می پردازد، کاملا رویکردی ماتریالیستی داشته و برای نقش الوهیت در حکومت اهمیت چندانی قایل نشده در حالی که حکومت ها در جوامع شرقی و جهان سومی در طول تاریخ از مذهب جدا نبوده اند. ظهور و خیزش علوم اجتماعی در غرب از خیزش و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سازمانی سرمایه داری جدا نیست. این امر ضرورت محتاط بودن در قبال این علوم را برای جوامع جهان سوم که همواره از آثار استعمار آسیب دیده اند، پیش می آورد. 
تنش های روش شناختی، معرفت شناختی و سیاسی موجود بین علوم انسانی غرب و اخلاق و مذهب در جهان سوم مرزهای بین دو فرهنگ را برجسته تر ساخته است. اصلی ترین بنیان تنش در حوزه روش شناسی است که این علوم برای دو فرهنگ مذکور تحت لوای ادعاهایی چون عینیت گرایی، جهان گرایی و بی طرفی پدید آورده است این در حالی است که فرهنگ جوامع جهان سوم و بخصوص فرهنگ اسلامی، اولویت را به معنویت، ثابت بودن اصول فرهنگ سیاسی و حکومتی و محور بودن خداوند می دهد. 
روش شناسی و معرفت شناختی و شیوه تحقیقات علوم انسانی در جوامع غیر غربی با کشورهای غربی هم متفاوت است. فهم یک جهان سومی از مولفه های علوم اجتماعی با فهم یک انسان یا محقق غربی متفاوت است. آنچه که الزام بومی سازی علوم انسانی در کشورهای جهان سوم و شرقی را پیش می آورد بروز بحران و تغییر در عرصه علوم انسانی در طی زمان است، که برای سازگاری با محیط این کشورها لازم است که بومی سازی شوند. این بحران ناشی از منشا این علوم است که از دانشگاه های مسیحی، دانشگاه هایی که علوم و هنر لیبرال را تدریس می کنند و دانشگاه های مسیحی و دانشگاه ها با رویکرد تجاری غربی نشات می گیرد. تغییر و ایجاد بحران در علوم انسانی هم لزوم بومی سازی را پیش می آورد این تغییر و ایجاد بحران به دلایل زیر بوده است:
1. علوم انسانی بسیار تخصصی شده اند
2. کار در حوزه علوم انسانی بسیار دقیق شده و مهارت خاصی می طلبد
3. علوم انسانی از نظر اقتصادی به صرفه نیستند
در بومی سازی علوم انسانی اصول زیر باید مدنظر قرار گیرد:
1. صرفا علوم انسانی پدیده ای کاملا غربی نبوده و به دلیل شرایط تاریخی است که مسیرش از غرب به جهان سوم شکل گرفته است. در این روند نباید منابع فرهنگی معنا داری که غرب از کشورهای جهان سوم و بخصوص مسلمانان به عاریت گرفته را نادیده گرفت.
2. می توان به توسعه تئوری هایی از جوامع انسانی همت گماشت که براساس ایده ها و مفاهیم، بومی بوده و بتوانند منافع و نیازهای سیاسی و اجتماعی ملت و دولت را فراهم کرده و در ضمن برای علمای علوم انسانی قابل مطالعه باشند. 
3. در این راه مانعی برای ایجاد روش ها و خلق فنون جدید و تعریف مجدد از علوم انسانی وجود ندارد.
4. هدف بومی سازی باید رها سازی فرهنگ بومی از وابستگی به علوم انسانی وارداتی باشد.
5. دو محور عمده بومی سازی محور سخت افزاری و نرم افزاری هستند.
منظور از محور سخت افزاری «جنبه ها و ابعاد فیزیکی علم اعم از: تأسیسات، ابنیه، وسایل مادی، مواد فنی، کارگاه ها، آزمایشگاه های علمی و...» است و منظور از محور نرم افزاری نیز« دانش فنی، فوت و فن انجام کار، نقشه ها،اطلاعات و نظایر آن است که توسط عالم و یا نیروی متخصص به‌کار گرفته می‌شود». 
در پیش نویس 22 صفحه‌ای از نقشه جامع علمی کشور، سه حوزه علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر به عنوان علوم هویت ساز، لحاظ شده اند.

بومی سازی علوم انسانی می تواند ما را از یکنواختی، جزم گرایی و قطعیت نسخه غربی آن رها سازد. اصل اساسی بومی سازی احترام به نسبی بودن عناصر فرهنگی و به تبع آن علوم انسانی است. مفهوم نسبی بودن علوم انسانی را برای اولین بار آلاتاس در کتاب خود با عنوان جامعه شناسی جامعه شناسی مطرح کرد. دیالکتیک شناخت شناسی علم در اسلام متفاوت از غرب است. اصل عینیت و بی طرفی علوم انسانی در غرب نقطه متقابل هنر و علم متعهد و متعالی در اسلام است. خدمتی که بومی سازی به علوم انسانی می کند، حفظ آن است. با بومی سازی علوم انسانی خطر پذیرش کورکورانه آن و از طرفی دیگر رد آن به عنوان ارمغانی بیگانه حذف می شود. مبادله ارزش های مشترک و مبادله ارزش های ناب فرهنگ ها در فرایند مبادله علوم انسانی امکان پذیر خواهد شد. حاصل همه اینها سرزندگی و پایداری علوم انسانی است.

منبع:http://hamcelasi85.blogfa.com

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

دسته بندی موضوعی

ویرایش

لوگوی دوستان












ویرایش

دوستان

###@وطنم جزین@### مهندسین پلیمر .: شهر عشق :. عکس های عاشقانه روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز رازهای موفقیت زندگی عشق گروه اینترنتی جرقه داتکو COMPUTER&NETWORK xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com) MOHAMMAD.HAHSEMI86@YAHOO.COM مذهب عشق دهاتی مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی ورودی 89 شرکت نمین فیلتر من هیچم خطوط شکسته ی یک ذهن دنیای واقعی دهیاری روستای آب باد دانشگاه سیستان وبلوچستان(زاهدان) دانشگاه تربیت مدرس تهران دکتر مهدی سقایی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری سازمان زمین شناسی واکتشا فات معدنی کشور بیابانها وکویرهای ایران آمار لحطه به لحظه جهان قبله یاب نشریه الکترونیکی دهکده دکتر چوبینه نقشه شهرها وروستاهای ایران دانستنی ها قطب علمی مطالعات وبرنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران هم اکنون جمعیت ایران چقدر است؟ مرکز آمار ایران پیش بینی هوا خود را وزن کنید واز وضیعت چاقی ولاغری خود باخبر شوید زمین را زنده ببینید کوه های ایران بانک مقالات فارسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران قطب امایش سرزمین دانشکده جغرافیا تهران موسسه جغرافیا دانشگاه تهران سازمان جهانی گردشگری مطالعات گردشگری طرح سرزمین موسسه طبیعت گردی کوچ میراث آریا جاذبه های گردشگری ایران هتل داریوش کیش جغرافیا وجهانگردی مرجع تخصصی گردشگری واکوتوریسم معرفی جاذبه های گردشگری ایران مناطق نمونه گردشگری ایران هتلداری ایران مقایسه بین کشورها مجلات رشد ساج انجمن ژئومورفولوژی ایران دانشگاه تهران دانشگاه شیراز شهرداری شیراز آیت اله جوادی آملی تابناک (بازتاب) بنیاد مسکن استان فارس بنیاد مسکن استان فارس شهرداری مرودشت مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی مجله علمی پژوهشی مدرس دانشگاه تربیت مدرس هواشناسی استان فارس مجله کانادایی جغرافیا انجمن جغرافیدانان آمریکا پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران تبدیل سالهای شمسی به میلادی رتبه بندی دانشگا های دنیا جی میل ایمیل آمار واطلاعات روستاهای کشور ایران داک دانلود کتاب کتابخانه مجازی ایران ترجمه آنلاین انگلیسی به فارسی ترافیک شهر تهران به صورت آنلاین شهرداری تهران شهرداری مشهد شهرداری شیراز شهرداری همدان شهرداری اصفهان شهرداری تبریز شبکه کتاب ایران شهرداری بیضا پایگاه اینترنتی دکتر زهرا احمدی پور دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگ دانلود رایگان مقالات معماری پایگاه مقالات ایرانیان مدیریت مرجع شهری پرتال جامع جغرافیایی کشور استانداری فارس شهرداری مرودشت وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس سازمان مسکن و شهرسازی فارس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن فرمانداری شهرستان مرودشت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موسسه پژوهشهای برنامه ریزی کشاورزی و توسعه روستایی شبکه اطلاع رسانی گندم ایران شرکت عمران شهر جدید صدرا گوگل یاهو [جغرافیا و برنامه ریزی شهری نوین نقشه شهر های ایران پایگاه داده های علوم زمین کشور بخش جغرافی بانک اطلاعات سیستمهای اطلاعات جغرافیایی مرجع تخصصی شهرسازی ایران وزارت مسکن وشهرسازی پژوهش های شهری و روستایی (ناحیه ای) آشنایی با نرم افزار کلیاتی از ساج و محیط این نرم افزار فصلنامه برنامه ریزی شهری سازمان فضایی ایران ME&YOU نور
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ