سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر سیدطه هاشمی معاون رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رییس پژوهشگاه این سازمان گفت با توجه به نظر هیات باستان شناسان داخلی و خارجی که اعلام کرده اند آثار غیر قابل انتقالی به موزه ها وجود ندارد سازمان میراث فرهنگی آبگیری سد سیوند را بلا مانع می داند وی با بیان این که ما دغدغه های مردم را در این زمینه درک می کنیم و حفاظت از میراث فرهنگی دغدغه خود ماست و ایده آل ما این است که آبگیری سد صورت نگیرد متوسل به نظارت کارشناسی شده ایم.
طه هاشمی با اشاره به تفاهم نامه ای که روزهای آینده بین وزیر نیرو و رییس سازمان میراث فرهنگی به امضاء خواهد رسید گفت اگر بعد از آبگیری سد هم تشخیص بدهیم این اقدام تاثیر نامطلوبی بر سازه های پاسارگاد داشته است عملیات را متوقف خواهیم کرد.
وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به این که کشور نیازمند توسعه یافتگی است و سازمان نمی خواهد جلوی توسعه کشور را بگیرد و در عین حفظ میراث تاریخی کشورمان، می خواهیم توسعه و سازندگی را هم داشته باشیم گفت: پیش از انقلاب هم سدهای بسیاری ساخته شدند که آثار فرهنگی و تاریخی ما را به زیر آب بردند اما سد سیوند نقطه ی قوت باستان شناسی کشور است و سابقه نداشته این حجم از مطالعات درباره ی کارهای عمرانی روی یک مکان تاریخی صورت بگیرد.
هاشمی با تاکید بر این که به دلیل حجم زیاد وظایف پژوهشگاه، بودجه زیادی مورد نیاز است گفت اکنون بیش از یکصد سد در حال ساخت هستند و با توجه به حجم زیاد راه سازی در کشور، پژوهشگاه به مطالعه زیادی برای عدم تهدید و به خطر افتادن آثار تاریخی نیاز دارد.

مراسم آغاز آبگیری
در حالی که معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود مطمئنا سد سیوند تا 6 ماه دیگر آبگیری نخواهد شد اظهارات غافلگیر کننده رییس جمهور در مورد آبگیری سد سیوند، به همه گمانه زنی ها، تکذیب و تایید، بازی با جملات و کلمات خاتمه داد و متعاقب آن آبگیری سد طی مراسمی آغاز شد.
در این مراسم رسول زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب از تاریخچه و روند احداث سد سیوند سخن گفت و با اشاره به این که مطالعات توسط جاستین کورتنی آمریکایی سال ها قبل از احداثش انجام گردیده و محل سد توسط کورتنی در این نقطه مشخص شده است.
به گفتگوهایش با طه هاشمی اشاره کرد و گفت: در نتیجه یک همفکری، تعهدنامه ای در سه بخش با سازمان میراث فرهنگی مبادله شد و براساس آن قرار شد تمامی سدهای در دست مطالعه پیش از امکان سنجی مورد تحقیقات باستان شناسی قرار گیرند همچنین تمامی سدهای در دست ساخت که تعداد آنها به 88 سد می رسد مورد مطالعه باستان شناسی قرار گیرند و در نهایت سد سیوند نیز تا زمانی که مطالعات باستان شناسی به اتمام نرسیده و سازمان با آبگیری موافقت نکرده آبگیری نشود.
در سال 1367 شرکت مهندسی سکو ماموریت یافت تا مطالعات کورنتی را تکمیل کند و این مطالعات تا سال 1373 به طول انجامید و از همین زمان نیز ساخت سد آغاز گردیده است.
زرگر با تاکید بر این که ساخت سد در سه دولت هفتم و هشتم و نهم انجام گرفته گفت در واقع در زمانی که پروژه ای به مرحله ساخت می رسید انتقاداتی به آن وارد می شود و در مورد این سد نیز این نقطه نظرات وجود داشت زرگر افزود در سال 1383 نخستین انتقادات توسط نشریه گاردین به چاپ رسید و در پی آن انتقاداتی از سوی تشکل های غیر دولتی و رسانه های داخلی شکل گرفت و در مجموع 18 عنوان انتقاد در مورد ساخت سد سیوند مطرح گردید که می توان آنها را به 5 دسته تقسیم کرد.
نگرانی نخست بابت غرق محوطه های جهانی پاسارگاد و مقبره کورش است نگرانی دوم از بابت آبهای زیرزمینی و این که با آبگیری سد امکان بالا آمدن این آبها در زیر مقبره کورش وجود دارد. نگرانی سوم از بابت رطوبت منطقه است که آبگیری و تبخیر میزان رطوبت را بالا ببرد و باعث لطمه به مقبره کورش و پاسارگاد گردد.
نگرانی چهارم در مورد از بین رفتن منابع طبیعی است و آخرین نگرانی مربوط به آثار باستانی موجود در تنگه بلاغی است.
زرگر پس از توضیحات مشروحی راجع به این 5 گروه نگرانی، با اشاره به روند طی شده در طی ایام اخیر با تاکید بر این که کوچکترین خدشه ای به میراث تاریخی وارد نمی شود گفت اگر زمانی به این جمع بندی رسیدیم که امکان دارد به هر دلیلی خدشه ای به آثار فرهنگی محدوده سد وارد شود به طور قطع برای حل این مشکل از منظر فنی و مهندسی اقدام خواهیم کرد.

حافظ منافع کل مردم
صدور مجوز آبگیری از سوی رییس سازمان گردشگری و دستور آبگیری سد توسط رییس جمهوری و اجرای آن موجب شد توجه متعرضین به تعقیب قضیه، از طریق مراجع قضایی معطوف گردد و کارشناسان مسایل حقوقی با اظهار نظرهای خود راهکارهایی را مطرح ساختند.
یک کارشناس مسایل حقوقی با تاکید بر لزوم جلوگیری از آبگیری سد سیوند، مسئله میراث فرهنگی را جزو منافع ملی دانست و گفت دادستان به عنوان حافظ منافع عمومی مردم باید وارد این قضیه شود.
دکتر محمد جندقی حقوق دان و وکیل دادگستری در خصوص آبگیری سد سیوند و مسایل حقوقی مرتبط با آن به ایسنا گفت:
این که گفته می شود سد سیوند را آبگیری می کنیم و در صورت آسیب رسیدن به پاسارگاد جلوی ادامه عملیات گرفته می شود نادرست است چرا که همواره علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
تا آن جایی که اطلاع دارم متخصصان بسیاری صراحتا اعلام کرده اند که آبگیری سد سیوند علاوه بر آن که به مقبره کورش، در طول زمان آسیب وارد خواهد کرد بیش از 100 اثر باستانی را در تنگه بلاغی به زیر آب خواهد برد.
این کارشناس امور حقوقی با ابراز تاسف از صدور مجوز به وسیله سازمان میراث فرهنگی گفت:
در حالی که ما می بینیم در کشورهای دیگر، مثل کشورهای همسایه از کوچکترین آثار باستانی در جهت جذب توریست بهره برداری می کنند ما بدون توجه به این مسئله سد را آبگیری می کنیم. این کار اشتباهی است که تاوان آن را ملت ایران خواهد داد.
دکتر جندقی قوانین موجود را در جهت حفاظت از میراث فرهنگی در صورت اجرای صحیح، کافی دانست و افزود: اصلا فرض کنیم هیچ قانونی وجود ندارد آیا نباید منافع ملی خود را در نظر بگیریم؟ دکتر جندقی مرجع عام نظارت بر قوانین موجود را دادگستری عنوان کرد و گفت: «دادستان کل کشور باید به عنوان حافظ منافع کل مردم در این قضیه وارد شود»

دیوان عدالت اداری
دکتر هادی اسماعیل زاده حقوق دان و وکیل دادگستری هم به ارزیابی حقوقی و قوانین حاکم بر حفاظت میراث فرهنگی پرداخت و تصریح کرد «ما هیچ گاه در مملکت مشکل قانون نداشته ایم بلکه همواره ایراد در اجرای قانون است. در این مورد هم باید به نقض این تصمیم غیر قانونی از دیوان عدالت اداری خواسته شود.»
وی افزود: تا آن جا که کارشناسان باستان شناسی در این خصوص نظر داده اند آبگیری سد سیوند موجب وارد آمدن آسیب به مقبره کورش خواهد شد از طرفی:
می بینیم در تمام کشورهای جهان میلیاردها دلار هزینه برای حفاظت قطعه ی کوچک تاریخی می شود در حالی که ما با بی توجهی به میراث فرهنگی خود از کنار آسیب به این میراث به راحتی می گذریم»
دکتر اسماعیل زاده در خصوص نظارت بر قوانین در این باره گفت: وقتی مصوبه های خلاف قانون از سوی هیات وزیران به تصویب برسد دیوان عدالت اداری موظف به ابطال آن است.
در این زمینه نیز دیوان عدالت اداری باید از درخواست افراد یا NGO هایی که در این زمینه فعالند به شکایات رسیدگی کند همچنین از طریق محاکم نیز می توان جلوی آبگیری سد سیوند را گرفت.

اعلام شکایت
تجمعات و اعتراض ها به آبگیری سد سیوند این بار شکایتی هم در پی داشت و مخالفان و متعرضین به آبگیری سد، شکایت خود را از وزیر نیرو، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی به دادگستری تسلیم کردند.
ایسنا گزارش داد که محمدعلی دادخواه وکیل مدافع شاکیان آبگیری سد گفته است در مورد اختلافات و اشکالات و تشخیص این که چه اقدامی بهتر است قوه قضایی تصمیم گیری می کند. و اظهار امیدواری کرد که قوه مجریه به دادگستری فرصت رسیدگی به شکایت بیش از هزار نفر از مردم ایران و علاقه مندان میراث فرهنگی را بدهد.
محمدعلی دادخواه با تاکید بر این که اگر سد سیوند آبگیری شود مهلتی برای دستیابی به واقعیت های موضوع وجود نخواهد داشت تصریح کرده اکنون که سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است باید با توجه به وجود اقوام مختلف در این سرزمین، بنیادهای ملی که شناسنامه سرزمین است حفظ شود و در جهت پایداری، حراست و حفاظت از این میراث ارزشمند که فرهنگی بالنده را به وجود آورده و زائیده یک تمدن است بکوشیم.

گناه نابخشودنی
دادخواه همچنین با اشاره به قوانین داخلی و موادی از اعلامیه جهانی حقوق بشر که از حفظ آثار فرهنگی حمایت می کند به ایسنا گفت:
به اعتقاد ما تنگه بلاغی جزو میراثی است که حفاظت از آن لازم است و آبگیری سد زیان هایی وارد می سازد که مهمترینش ضررهای معنوی است. هویت و همبستگی ملی و اعتبار و تشخص یک قوم بر گذشته اوست اگر میراثی که آنها را به سرزمین خود علاقه مند می کند و دلبستگی می دهد از آنها بگیریم خطا و گناهی بزرگ و نابخشودنی مرتکب شده ایم.
دادخواه با اشاره به لزوم حفظ مقبره کورش کبیر که براساس تفسیرهایی که از آیات قران کریم درباره ذوالقرنین شده، گروهی از مفسران او را دارای صفات ذکر شده می دانند و نیز وجود آثار موجود از میراث کهن در دره بلاغی و میراث طبیعی و جنگل ها و رویش درختان و هکتارها مرتع و چراگاه و جاذبه های گردشگری منطقه گفت:
کارایی یک سد بین 50 تا 100 سال است در حالی که میراث فرهنگی پیونده دهنده نسل های یک سرزمین چند هزار ساله است دادخواه همچنین گفت شاید بتوان در مکان های دیگری سد احداث کرد و مورد بهره برداری قرار داد اما تنها یک تنگه بلاغی و یک مقبره کورش در دنیا وجود دارد و افزود:
آبگیری سد سیوند موجب افزایش بخار آب و باعث فرو ریختن سنگهای آهکی و در نتیجه سست شدن بنای مقبره کورش خواهد شد و در مجموع به نظر می رسد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تکالیف خود عمل نکرده است.

اطلاعات وابسته
علیرضا بهره مان عضو هیات علمی پژوهشکده ی حفاظت و مرمت آثار تاریخی که به دنبال آبگیری سد سیوند در منطقه پاسارگاد به کار پژوهشی با هدف تعیین شدت تخریب آثار پرداخته است با بیان این که ایجاد ایستگاه های سنجش تغییرات وضعیت محیطی در منطقه سد با هدف سنجش وضعیت آثار تاریخی پس از آبگیری، کاری پژوهشی را طلب می کند.
وی رطوبت، تغییرات دما و حتی تغییر شرایط محیطی جدید در پرسش های گیاهی را از جمله عوامل مختلفی دانست که ممکن است سبب تخریب منطقه و آثار تاریخی آن شود و افزود:
تغییرات در حیات وحش، تغییرات در حوزه ی بیولوژیک مانند رشد گلسنگ ها در محیط مرطوب از دیگر عوامل تخریب منطقه اند.
کارشناس پژوهشکده ی حفاظت و مرمت آثار تاریخی با تاکید بر لزوم کسب اطلاعات کافی درباره ی نوع تغییرات و رطوبب نسبی محیط با توجه به سطح انباشت آب در منطقه و نیز میزان تغییرات رطوبتی، میزان افت و خیز و رطوبت و نوع تغییرات گفت:
امیدواریم وزارت نیرو در همکاری مستمر خود با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این اطلاعات را در اختیار قرار دهد. و بتوان شرایط گذشته و حال را مورد بررسی قرار داد تا تفاوت یا تغییرات ایجاد شده مشخص شود و مورد بررسی قرار گیرد و براساس آن میزان تخریب ها تعیین گردد و افزود:
شدت وضعیت تخریب آثار پاسارگاد در محدوده سد سیوند موردی نیست که به راحتی قابل تشخیص باشد و بتوان درباره آن نظری واضح و شفاف داد و تا تغییراتی که در اکوسیستم محیط، وضعیت دما و رطوبت نسبی اتفاق می افتد به دست نیاید هیچ حدسی درباره آن نمی توان زد.
بهره مان با اشاره به سفری که گروه پژوهشی با هدف به دست آوردن اطلاعات نخستین به فارس و تنگه بلاغی داشتند گفت:
در این سفر، شناسایی مکانی برای ایجاد ایستگاه های سنجش وزش باد در مسیر جریان باد، یکی از مطالعات مورد لزوم بود که انجام گرفت زیرا:
وزش بادی که مسیر سد را طی می کند و سپس به سمت آثار باستانی کشیده می شود می تواند یکی از عوامل تخریب را به دنبال داشته باشد.
به علاوه ما هنوز نمی دانیم سطح آب انباشت در سد به لحاظ متر مربع چقدر است یا سرعت وزش باد، تغییرات مسیر و جهت باد چگونه است. وزارت نیرو باید این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم به نتیجه بهتر و مطلوب تری برسیم.
عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی درباره زمان اعلام نتیجه این کار پژوهشی گفت پس از آن که سد از آب انباشته شد با طی یک دوره زمانی یک ساله و جمع آوری اطلاعات، مبنای محاسبات نخستین را در این زمینه می توان به دست آورد.
وی همچنین درباره پیش بینی میزان آسیب وارده در مدت زمان آبگیری اظهار داشت یکی از مسایل مهم به بخش هایی مربوط است که پس از آبگیری زیر آب می روند هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخشی از اطلاعات را استخراج کرده ولی بقیه آثاری که هیچ اطلاعی درباره آنها وجود ندارد پس از آبگیری سد به زیر آب می روند. وی با اشاره به تغییرات ناگهانی که ممکن است روی آثار به وجود آید افزود این تغییرات آن قدر سریع نیستند که در یک زمان خیلی کوتاه بتوان آنها را شناسایی کرد و در صورتی که به این نتیجه برسیم که این آهنگ تند است و شدت تخریب های آن بسیار زیاد است باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود و این به آینده مربوط می شود مگر اینکه با برخی داده ها بتوان شرایط را ارزیابی کرد.
بهره مان آبگیری سد سیوند را یک پروسه ی بسیار سریع دانست و درباره وضعیت کنونی آبگیری اظهار داشت ما اجازه بازدید از سد و نزدیک شدن به آن را نداشتیم و تاکنون هرچیزی درباره میزان آبگیری و سطح انباشت آب داریم به اطلاعاتی وابسته است که وزارت نیرو در اختیار رسانه های گروهی قرار داده است.

مقصر ...
مصاحبه های مشایی با بعضی از رسانه ها نیز حاوی نکات قابل تاملی بود از آن جمله وی در نشستی با کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس در شیراز، در پاسخ به مدافعین میراث فرهنگی پاسارگاد و اعتراضات مخالفین آبگیری سد سیوند گفت:
کسانی که اکنون با آبگیری سد سیوند مخالفند در گذشته خود از پایه گذاران ساخت این سد بودند و هیچ اعتراضی هم مطرح نبود.
مشایی افزود اکنون که زمان آبگیری سد رسیده است دولت کنونی را مقصر می دانند در حالی که با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی آن قسمت هایی از تنگه بلاغی که با آبگیری سد به زیر آب می روند کاوش و بررسی باستان شناسی شده اند.
در این مصاحبه ها نه کسی پرسید و نه خود ایشان توضیح داد که احداث سد در این محل در زمان ریاست جمهوری و وزارت و ریاست چه شخصیتی های محترمی، بدون بررسی خسارتهای احتمالی به میراث باستانی آغاز گردیده و بعد چه اقدام سازنده ای برای حفظ این آثار در طی ایام ساخت سد انجام گرفته و بالاخره اگر خدای نکرده قصوری اتفاق افتاده چه مواخذه ای به عمل آمده است.

تکرار
برای کم کردن بار گناه و یا توجیه بی خیالی ها و بی توجهی و قصور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، طی ایام پیش از شروع کار احداث پروژه سد سیوند یا ابتدا و طی دوران احداث نسبت به آثار منفی و صدمات احتمالی به میراث فرهنگی کشور و شاید از روی دلسوزی و این که کشور نیازمند توسعه یافتگی است سید طه هاشمی معاون رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رییس پژوهشگاه این سازمان ضمن سخنانی به ایسنا اظهار داشت پیش از انقلاب هم سدهای بسیاری ساخته شده که آثار فرهنگی و تاریخی ما را به زیر آب برده است. که البته هیچ کس نپرسید آیا این مقایسه درستی است و آیا تکرار اشتباهات حکومت و رژیمی که آن را دست نشانده و گوش به فرمان بیگانگان می خوانیمش می تواند توجیه مناسبی باشد.
ایشان همچنین در این مقایسه از سید سیوند و عملیات باستان شناسی انجام شده به عنوان یک نقطه قوت باستان شناسی نام برده اظهار داشتند سابقه نداشته این حجم از مطالعات در مورد کارهای عمرانی، روی یک مکان تاریخی صورت گیرد و افزودند ما دغدغه های مردم در این زمینه را درک می کنیم و حفاظت از میراث فرهنگی دغدغه خود ماست اما:
ایشان از زمان آغاز مطالعات انجام شده برای حفظ و حراست آثار فرهنگی که قبل از اجرای پروژه یا در حین احداث انجام گرفته یا پس از آنکه در سال 83 به قول زرگر معاون وزیر نیرو روزنامه انگلیسی گاردین دایه مهربانتر از مادر شده و به آبگیری اعتراض کرده است چیزی نگفتند.
درست است که ایشان یا رییس سازمان نمی توانند پاسخگوی اشتباهات گذشته باشند و شاید طی سال های گذشته آنچه در توان داشته اند برای رفع بحران مشکل پیش آمده تلاش کرده اند ولی واقعیت اینست که آنچه در سه سال گذشته با عقب انداختن سد سیوند انجام گرفت باید قبل از آغاز کار احداث یا حین انجام آن می شد که ظاهرا نشده و اگر می شد شاید سد سیوند جایش این جا که هست نبود همچنان که زرگر نیز اشاره ای به امر دارد.

آخرین وضعیت
محمدعلی دادخواه وکیل پیگیری کننده پرونده آبگیری سد سیوند، در رابطه به آخرین وضعیت پرونده سد سیوند به ایسنا گفت: به دلیل شکایت ما از اسفندیار رحیم مشایی معاون رییس جمهور و پرویز فتاح وزیر نیرو، پرونده این دو نفر به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد و شعبه دادگاه 76 این دادگاه نیز برای این پرونده قرار صادر کرد و آن را به دادسرای کارکنان دولت ارجاع داد.
وی افزود بهتر این بود دادگاه کیفری استان تهران خود نسبت به این پرونده رسیدگی و تحقیق می کرد تا احتمالا رسیدگی ها به دادسرای محل ارجاع نشود.
دادخواه همچنین اظهار داشت در شکایت مطروحه خود از دادگاه خواسته بودیم دستور موقتی بر توقف آبگیری سد سیوند صادر کند که دادگاه این موضوع را نیز به دادسرای کارکنان دولت احاله کرد و در این رابطه نیز باید منتظر نتیجه باشیم و اظهار امیدواری کرد با توجه به اهمیت موضوع دادسرای کارکنان دولت هرچه زودتر نسبت به این پرونده تصمیم گیری کند.
گزارشات بعدی حکایت از آن دارد که پرونده ارجاعی از شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به دادسرای کارکنان دولت در شعبه 9 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد تحقیق قرار گرفته است.
براساس اظهارات دادخواه به ایسنا، بازپرس پرونده دلایل شکایت از رییس سازمان میراث فرهنگی و وزیر نیرو را کافی ندانسته خواسته است شاکیان و دلایل مستندات بیشتری ارایه دهند.

یک شهر باستانی و یک سد دیگر
اگرچه با آبگیری سد سیوند تا اعلام حکم دادگاه و نیز به دست آمدن نتیجه نهایی از اثرات تخریبی احتمالی آبگیری بر روی میراث کهن مساله و مشکل سد به نوعی حل شده تلقی می شود و براساس سخنان زرگر معاون وزارت نیرو و دکتر طه هاشمی معاون میراث فرهنگی و گردشگری با مذاکرات انجام شده، قبل از آغاز فعالیت برای احداث سد و نیز سدهایی که در حال ساخت است مورد تحقیق و بررسی باستانی قرار می گیرند تا از بروز مسایلی نظیر سد سیوند جلوگیری شود که آن نیز مساله ای است که زمان پاسخگوی آن است که تا چه اندازه این گفتگوها و تصمیم گیری ها به مرحله عمل درخواهد آمد.
جدا از مسایل سد سیوند، حدس زده می شود داستان سد و میراث فرهنگی دادستانی دنباله دار باشد زیرا هم اکنون براساس خبرهای منتشر شده سد سلمان فارسی هم با مساله کشف یک شهر باستانی در پشت سد مواجه شده است و براساس اظهار نظر کارشناسان با آبگیری سد سلمان فارسی در فارس شهر باستانی مکشوفه در پشت سد در آب غرق خواهد شد.
جعفری سرپرست هیات باستان شناسی، درباره اهمیت این شهر گفته است بررسی ها نشان داده که در محوطه پشت سد شهری از دوره هخامنشی و ساسانی قرار دارد.
وی با بیان این که وسعت این محوطه باستانی قریب به 350 هکتار است می افزاید:
در گمانه زنی های اولیه مشخص شده که این شهر در دوره هخامنشی دارای ساکنینی بوده ولی گسترش آن در دوره ساسانی انجام گرفته است.
جعفری با اشاره به موفقیت های به دست آمده در روزهای نخستین کاوش های باستانی در این منطقه گفت:
باستان شناسان در همان دو سه روز اول کاوش ها دریافتند که تمام ارکان شهری مثل قلعه، آتشکده، خانه های مسکونی، بازار و ... در این محوطه باستانی وجود دارد و با این که درباره اهمیت باستانی این محوطه اطلاع رسانی شده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود آثار تاریخ در پشت سد را اعلام کرده بود وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای استان فارس بدون کسب اجازه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواخر اسفند 85 اقدام به آبگیری سد کرده اند.
آیا سد سلمان فارسی و شهر باستانی دوره هخامنشی و ساسانی را می توان نمونه ای از پایبندی به قول و قرارها و تعهدات دانست یا باید دل به آینده سپرد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 معرفی...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

دسته بندی موضوعی

ویرایش

لوگوی دوستان












ویرایش

دوستان

###@وطنم جزین@### مهندسین پلیمر .: شهر عشق :. عکس های عاشقانه روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز رازهای موفقیت زندگی عشق گروه اینترنتی جرقه داتکو COMPUTER&NETWORK xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com) MOHAMMAD.HAHSEMI86@YAHOO.COM مذهب عشق دهاتی مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی ورودی 89 شرکت نمین فیلتر من هیچم خطوط شکسته ی یک ذهن دنیای واقعی دهیاری روستای آب باد دانشگاه سیستان وبلوچستان(زاهدان) دانشگاه تربیت مدرس تهران دکتر مهدی سقایی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری سازمان زمین شناسی واکتشا فات معدنی کشور بیابانها وکویرهای ایران آمار لحطه به لحظه جهان قبله یاب نشریه الکترونیکی دهکده دکتر چوبینه نقشه شهرها وروستاهای ایران دانستنی ها قطب علمی مطالعات وبرنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران هم اکنون جمعیت ایران چقدر است؟ مرکز آمار ایران پیش بینی هوا خود را وزن کنید واز وضیعت چاقی ولاغری خود باخبر شوید زمین را زنده ببینید کوه های ایران بانک مقالات فارسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران قطب امایش سرزمین دانشکده جغرافیا تهران موسسه جغرافیا دانشگاه تهران سازمان جهانی گردشگری مطالعات گردشگری طرح سرزمین موسسه طبیعت گردی کوچ میراث آریا جاذبه های گردشگری ایران هتل داریوش کیش جغرافیا وجهانگردی مرجع تخصصی گردشگری واکوتوریسم معرفی جاذبه های گردشگری ایران مناطق نمونه گردشگری ایران هتلداری ایران مقایسه بین کشورها مجلات رشد ساج انجمن ژئومورفولوژی ایران دانشگاه تهران دانشگاه شیراز شهرداری شیراز آیت اله جوادی آملی تابناک (بازتاب) بنیاد مسکن استان فارس بنیاد مسکن استان فارس شهرداری مرودشت مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی مجله علمی پژوهشی مدرس دانشگاه تربیت مدرس هواشناسی استان فارس مجله کانادایی جغرافیا انجمن جغرافیدانان آمریکا پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران تبدیل سالهای شمسی به میلادی رتبه بندی دانشگا های دنیا جی میل ایمیل آمار واطلاعات روستاهای کشور ایران داک دانلود کتاب کتابخانه مجازی ایران ترجمه آنلاین انگلیسی به فارسی ترافیک شهر تهران به صورت آنلاین شهرداری تهران شهرداری مشهد شهرداری شیراز شهرداری همدان شهرداری اصفهان شهرداری تبریز شبکه کتاب ایران شهرداری بیضا پایگاه اینترنتی دکتر زهرا احمدی پور دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگ دانلود رایگان مقالات معماری پایگاه مقالات ایرانیان مدیریت مرجع شهری پرتال جامع جغرافیایی کشور استانداری فارس شهرداری مرودشت وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس سازمان مسکن و شهرسازی فارس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن فرمانداری شهرستان مرودشت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موسسه پژوهشهای برنامه ریزی کشاورزی و توسعه روستایی شبکه اطلاع رسانی گندم ایران شرکت عمران شهر جدید صدرا گوگل یاهو [جغرافیا و برنامه ریزی شهری نوین نقشه شهر های ایران پایگاه داده های علوم زمین کشور بخش جغرافی بانک اطلاعات سیستمهای اطلاعات جغرافیایی مرجع تخصصی شهرسازی ایران وزارت مسکن وشهرسازی پژوهش های شهری و روستایی (ناحیه ای) آشنایی با نرم افزار کلیاتی از ساج و محیط این نرم افزار فصلنامه برنامه ریزی شهری سازمان فضایی ایران ME&YOU نور
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ