همانگونه که هر کشوری پرچمی دارد و یا هر شرکت، سازمان یا گروه برای شناسایی و همبستگی بهتر افرادش و بر اساس کارشان نماد
یا علامتی را برمیگزینند، دینها و مذاهب نیز بنا براقتضای مکانی و زمانی
و برای همبستگی و شناخته شدنشان، از سمبل یا نمادی بهره می گیرند و این
نماد و سمبل علاوه بر این که سبب همبستگی افراد آن گروه است، مورد احترام
ایشان نیز هست. برای نمونه پیروانِ دینِ مسیحیت از نماد یا نشانِ صلیب
بهره میگیرند، با دانایی از این که صلیب برگرفته از علامتِ خورشید در
دور?میتراییسم است. پیروان یهود، ستار? شش پر یهودا را که برگرفته از
پرتوِ خورشید می باشد، بهعنوانِ سَمبُلِ دینیِ خود برگزیدهاند.
زَرتُشتیان نیز از نَماد فِرَوَهَر بهره می گیرند و با
اندیش? نیک میدانند که در این نماد، بسیاری از اندیشهها و گفته های
نیک اشوزَرتُشتنهفته است؛ همبستگی، برابری زن و مرد، احترام به مقامِ
بشریت، دادگری، آبادانی، پاکیزه نگهداشتنِ زمین، محیط زیست و دیگر
نیکویی ها، پاک نگهداشتنِ جسم و روان و دوری گزیدن از کژیها نمونههایی
از این اندیش? والا و ارزشمند است. این نقش در هم? مکانهای سپندینه، رسانه
های گروهی زرتشتیان و یا با هر فرد نیک نهاد دیده می شود.
فروهر نماد آیین زرتشت" width="452" height="227" />
1) نِگاره فِرَوَهَر از سر تا سینه،نقش پیرمردیست که تجربه، جهاندیدگی و داناییِ پیرانِ دانا و باخِرَد را می نمایاند.
?) دستِ اَفراشته به سمت بالا، نشان? ستایش به درگاهِ آفریدگار و والامَنشی و بالا اندیشی است.
?) حلق? دایره ای که در دستِ پیر مرد قرار دارد، نشان? پیمان با پروردگار و همبستگی هاست.
?) بال های گشوده، نشان? اَندیشه، گفتار و کِردارِ نیک است که با پیروی از آن، بشر به کمال می رسد و نیز نشان? برابری هاست. خط های روی بالِ فِرَوَهَرهم نشان? از سی و سه اَمشاسپندان (نام فرشتگان) می باشد.
?) حلق? میانِ نگاره، نشان? بی پایانی روزگار، و برگشتِ رفتار و کردار آدمی به خود اوست.
?) دو رشت? آویز، یکی در سمتِ راست، نماد سِپَنتا مِینوبه چَم (به معنا)، مقدس، راهنمایی به نیکویی ها، اندیش? نیک و سازندگی است و دیگری درسمتِ چپ نماد اَنگِرَه مِینو
به چَم (به معنا)، اهریمن، راهنمای بدی و مظهرِ شَرّ و فساد و پَلیدیست.
این دو رشت? آویز به چم (به معنی) دو نیروی متضاد نیکی و بدیست، که در
نهادِ آدمی وجود دارند و نشانهای برای مبارز? همیشگی و درونی برای
سازندگیهاست.
?) دامندر سه ردیف در پایینِ نگاره، نشان? بداندیشی، بد گفتاری و بد کرداری است که در پایین قرار دارند، بهاین چم (معنی)، که بدی ها باید به زیرِ پا افکنده شوند.
?) فَرتورِ(عکس) فِرَوَهَر،رویش به سمت راست (نه چپ) است که سوی راست همان سوی خاور (شرق) است که به چمِ (به معنا) روشنایی، راستی، پاکی و شادی است.
واژ? فِرَوَهَر از دو واژه فِرَه به چمِ «پیش رو»، ووَهَر
به چمِ «بَرَنده و کِشَنده»تشکیل شده است و به چمِ (به معنایِ) «پیش
بَرند? جوهَرِ تن و روان» است که بشر را بسوی پیشرفت و رسایی و جاودانی
رهبری می کند.
فِرَوَهَر یکی از بخشهای پنج گانه وجودِ بشر (تن و روان، جان، وجدان و فروهر) است و فِرَوَهَر در حقیقت ذرّهای از پرتوِ اَهورایی (یزدان) است که در وجودِ بشر نهاده شده است.
این اثر از دوره هخامنشیان باقی مانده است و بَر سَردرِ بنایِ تاریخیِ
کهَن تخت جمشید به نام کاخِ سه دروازه نقش بسته است. این نگاره را که در
پاسارگاد و نقش رستم نیز حَکّ شده است،برخی به اشتباه اَهورامَزدا می
نامند.
زرتشتیان نیک اندیش و باورمند به گفتههای خردمندان? اَشو زَرتُشت (زرتشت پاک)، نَقش فِرَوَهَر را که قدمتی بس طولانی دارد، سالهای سال است که به عنوانِ نماد یا نشان برای خود برگزیده اند.
برخی از خوش باوران و نیک نهادان، نیز که آشنا به کار بُرد نمادِها و یا
نمادِ فِرَوَهَر نیستند و آن را فقط زیبا و دلنشین می پندارند،
با این تصورکه از نژادِ آریایی هستند،از آن استفاده می کنند. بدون توجه به
این که در سرزمینِ باستانیِ ایرانِ آریایی نژاد، نژادهای گوناگونی چون
آشوری ها، کلدانی ها و مادها و دیگر نژادها زندگی می کردند که پس از
گذشت زمان، هنگامی که آنان نیز به دین یا مذهبی پایبند شدند، نمادِ آن
دین ها را برگزیدند.
در طی دورههای طولانی در تاریخ این سرزمین، گهگاهی خراشی بر کشور اَهورایی وارد شده، ولی برای همیشه نقشِ فِرَوَهَر پاک در فرهنگ این سرزمین، درخشان و ابدی باقی خواهد ماند. با توجه به اصل این نماد یا آرم، بهتر است با رعایتِ بهجا و احترام به قوانین و نمادهایدین زرتشتی و دین های دیگر، دین و فرهنگ خود را بهتر بشناسیم و آن را پاس بداریم.
با اندیش? نیک ، گفتار نیک و کردار نیک
عناوین یادداشتهای وبلاگ
بایگانی
دوستان