سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

خشکسالی از پدیده های مورد توجه دانشمندان در سطح دنیاست. بررسی­های انجام شده در جهان نشان می­دهد که خشکسالی، از نظر فراوانی وقوع و همچنین ویژگی­هایی که داراست نسبت به سایر بلایای طبیعی اولویت داشته و مخاطره آمیزتر است. لذا نیازمند توجه بیشتری در تصمیم­گیری­های سیاسی می­باشد(ویلهایت،1985).

سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد، تا سال 2025 بیش از دو میلیارد و 700 میلیون نفر در جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.گزارشی که به مناسبت "روز جهانی آب" 22 مارس سال گذشته منتشر شد، همچنین هشدار می دهد که 2 میلیارد و 500 میلیون نفر دیگر نیز در نقاطی زندگی خواهند کرد که یافتن آب شیرین برای برطرف کردن نیازهای روزمره دشوار خواهد بود.

براساس گزارش سازمان ملل در آینده ای نزدیک ?? کشور جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد و نام ایران به عنوانیکی از بحرانی ترین کشورهای درگیر کمبود آب در آینده برده می شود. انتظار می رود تا سال ???? بیش از دو سوم جمعیت جهان در شرایط کمبود جدی آب قرار بگیرند ویک سوم بقیه در شرایط کمیابی آب زندگی کنند. ?? سال دیگر عربستان کاملاً از آب تهی خواهد شد.
طلیعه بحران هم اینک در چین، آفریقا، هند، تایلند، مکزیک، مصر و ایران نمایان شده است. رودخانه های اصلی دنیا شامل نیل در مصر، گنگ در جنوب آسیا، رود خانه زرد چین و کلرادوی آمریکا به شدت تهدید می شوند. حتی ?? رودخانه اصلی انگلیس اکنون کمتر ازیک سوم آب دارند. کاهش آب رود دانوب نیز به صنعت گردشگری و ماهی گیری صدمه زده است. تحقیقات سازمان ملل حاکی از آن است که منابع قابل استفاده آب ایران از ??? میلیاردمتر مکعب و در سال ???? به ??? تا ??? میلیاردمتر مکعب در سال ???? کاهش خواهدیافت.

در کشور ترکیه کوموسکو (1999) مقادیر SPI را برای 40 ایستگاه که در 7 بخش اقلیمی متفاوت قرار داشتند، در دوره آماری 1997-1940 و مقیاسهای زمانی 3، 6، 12 و 24 ماهه محاسبه کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که در مقیاسهای زمانی طولانی تر، دوره های خشک تکرار کمتری داشته و زمان بیشتری پایدار می مانند.

مک کی و همکارانش؛ (Mckee 1993) شاخص بارش استاندارد شده (SPI) را به منظور تعریف و پایش خشکسالی و تعیین کمبود بارش برای مقیاس های زمانی 3، 6، 12، 24 و 48 ماهه توسعه دادند. مرکز ملی تعدیل خشکسالی ایالت متحده به منظور پایش خشکسالی و شرایط ذخیره رطوبت خاک از شاخص SPI استفاده می نماید. داله زیوس و همکاران؛ (2000) براساس تحلیل منحنی های شدت، تداوم و فراوانی خشکسالی؛ نقشه های هم شدت خشکسالی را برای یونان ترسیم کردند و نتیجه گرفتند که نواحی شمالی یونان نسبت به نواحی جنوبی آن از خشکسالی شدیدترین برخوردار است.

هایس و همکاران (Hayes ، 1999) گمان دارند که استفاده کنندگان از شاخص SPI در دنیا رو به افزایش است. در ترکیه و در اکثر کشورهای قاره آفریقا از این شاخص در پایش خشکسالی استفاده شده است، همچنین گروه های دیگری مانند مرکز آب وهوایی کلرادو(آمریکا)مرکز اقلیم منطقه ی غرب (CCRW)و مرکز ملی کاهش خشکسالی در ایالات متحده از این شاخص استفاده می نمایند.  در ایران نیز نتایج حیدری ویزدانی نشان می دهد شاخص بارندگی استاندارد(SPI) درمقیاس فصلی عملکرد بهتری نسبت به دیگر شاخص ها دارد، برتری شاخص SPI در تحقیقات لشنی زند و تلوری (1384) و مقدسی و همکاران (1384) و اختری و همکاران (1385) مطابقت دارد. تام؛ (1966) پی برد که توزیع آماری گاما برازش خوبی با سری زمانی اقلیمی بارندگی دارد.

مرکز ملی تعدیل خشکسالی ایالت متحده به منظور پایش خشکسالی و شرایط ذخیره رطوبت خاک از شاخص بارش استاندارد شده استفاده می نماید (3NDMSَ، ????). هنریکوس و سانتوز (????Henriques, و. Santos) به منظور تحلیل خشکسالی های پرتغال، ازیک مدل توزیع منطقه ای خشکسالی استفاده کردند و نقشه های پهنه بندی خشکسالی و منحنی های شدت، مساحت- فراوانی خشکسالی را ترسیم کردند. بنجامین و ساندرز (.Benjamin و Saunders ????) رابطه فراوانی و تداوم خشکسالی های اروپا را در مقیاس های زمانی مختلف مطالعه کرد و نتیجه گرفت که در مقیاس زمانی کوتاه مدت فراوانی خشکسالی و در مقیاس زمانی درازمدت تداوم خشکسالی ها بیشتر است. داله زیوس و همکاران؛ (????Dalezios) براساس تحلیل منحنی های شدت، تداوم و فراوانی خشکسالی؛ نقشه های هم شدت خشکسالی را برای یونان ترسیم کردند و نتیجه گرفتند که نواحی شمالی یونان نسبت به نواحی جنوبی آن از خشکسالی شدیدتری برخوردار است. هانگ بیان داشت یک شاخص خشکسالی زمانی مفید است که بتواند ارزیابی کمی، ساده و روشنی از خصوصیات اصلی خشکسالی یعنی تداوم، شدت، فراوانی و سطح درگیر با خشکسالی ارائه دهد (هانگ و هیز، ???? Hong  و Hayes).

Hong Wu و همکاران (2001)، سه شاخص خشکسالی  بارندگی استاندارد شده،  Z چینی و ZSI را در چهار ناحیه در کشور چین که شرایط خشک تا مرطوب را داشتند با استفاده از ??سال آمار بارندگی (1998 تا 1951) و دوره های 1، 3، 6، 9 و12 ماهه ارزیابی کردند. در این تحقیق شاخص SPI مبنا قرار داده شد و سایر شاخص ها و عکس العمل آنها در سال های خشک و تر نسبت به این شاخص ارزیابی گردید. برای این بررسی از همبستگی خطی بین مقادیر این شاخص ها با SPI استفاده شد. این همبستگی بین مقادیرSPI وCZI بیانگر این است که SPI وCZI معمولاً رابطه خوبی در مقیاس های زمانی مختلف، بجز در مقیاس زمانی ? ماهه و در شرایط بسیار خشک از خود نشان می دهد.  در مجموع نتایج تحقیق فوق نشان داد که،‌‌ این شاخص ها توانایی خوبی برای پایش خشکسالی در مقیاس های زمانی مختلف دارد. برتری ZSI و  CZIنسبت به SPI از این بابت است که این دو شاخص، بر خلاف  SPI نواقص آماری را در بین سری داده ها قبول می کند و محاسبات ساده تری دارد. از طرف دیگر CZI نسبت به کمبود بارندگی و شرایط خشکسالی از دو شاخص دیگر عکس العمل بیشتری را نشان می دهد و مقادیر منفی بزرگتری را نسبت به بقیه ارائه می نماید. در صورتی که ZSI برای خشکسالی های شدید قابلیت زیادی را از خود نشان نداد.

 آنچه قابل توجه است در اکثر کشورها زمانی پدیده خشکسالی مورد توجه واقع می‌شود که به شدت،یعنی نزدیک به بحران، حادث شده باشد(Wilhite,1997). از نظر وی تدوین برنامه جامع برای مقابله با خشکسالی را با مد نظر قراردادن مدیریت بحران و مدیریت ریسک امکان‌پذیر می‌‌داند که خود ازیک فرآیند چرخه‌ای برخوردار است.

 تجارب موفق کشورهای دیگر در ارتباط با خشکسالی
پاکستان، این کشور 5/18 میلیون هکتار اراضی کشت آبی را دارد و مقام چهارم جهان است و از سیستم های آبیاری بسیار پیشرفته هم استفاده می نماید. اجرای برنامه مدیریت آب در مزرعه با کمک مؤسسه بین المللی توسعه (
USAID -1976 )بهبود و نوسازی کانالها- تسطیح لیزری اراضی- ترویج فن آوریها و حفاظت منابع آب (خاک بدون خاک ورزی) – ایجاد مزارع نمونه- توسعه آموزش نیرو را پیگیری می کند.

کشور چین،10 درصد اراضی جهان را دارا میباشد. غذای 22 درصد جمعیت جهان را تأمین می نماید. حمایت و صرفه جویی در آب دو چیز اساسی است.چین جهت صرفه جویی از امکانات زیر بهره می گیرد:

 1- سازه ای :آبهای سطحی و سیلابی، مخزنی، حفر چاه، ساماندهی اراضی زراعی در قطعات، پوشش کانال های انتقال آب وتسطیح دقیق

2- اقدامات زراعی: عدم خاک ورزی در فصول خشک، شخم عمیق فصل باران، بهبود حاصلخیزی خاک،  استفاده از مالچ آلی، اصلاح بذور و تهیه بذر مقاوم به خشکی، بهبود مدیریت آب

کشور مصر،کل کشور 8/5 میلیون هکتار می باشد که 90 درصد از رودخانه نیل و مابقی آب زیرزمینی تامین می شود. برای جبران کمبود آب در زمان خشکسالی- بهبود مدیریت آب، تسطیح اراضی، کاهش سطح زیرکشت  اتخاذ سیاست مشارکتی را پیش گرفته است. پس مشخص می شود در دنیا برروی کمبود آب وخشکسا لی برنامه های منظم دیده شده است .

 قدرتی و داداشی (1387)سیاست های پیشنهادی سازمان ملل در بخش آب در خاورمیانه - غرب آسیا(CGO 2000)  و تجارب دو کشور پاکستان و چین را برای ایران مفید می دانند:

1-  حفاظت منابع آب های زیرزمینی

  2- اثر تاثیر بهره وری مصرف آب از کنترل در مصرف آب غیر قانونی

 3- کنترل آلودگی

 4- بکارگیری مقررات سخت گیرانه

 5 - افزایش بهره وری در سیستم های توزیع و کانال

 6- تدوین حمایت مالی- حمایت و تشویق مشارکت مردمی- آموزش در روش مصرف

 

 
 منبع:

http://drought.iranhydrology.net


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

دکتر سیدطه هاشمی معاون رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رییس پژوهشگاه این سازمان گفت با توجه به نظر هیات باستان شناسان داخلی و خارجی که اعلام کرده اند آثار غیر قابل انتقالی به موزه ها وجود ندارد سازمان میراث فرهنگی آبگیری سد سیوند را بلا مانع می داند وی با بیان این که ما دغدغه های مردم را در این زمینه درک می کنیم و حفاظت از میراث فرهنگی دغدغه خود ماست و ایده آل ما این است که آبگیری سد صورت نگیرد متوسل به نظارت کارشناسی شده ایم.
طه هاشمی با اشاره به تفاهم نامه ای که روزهای آینده بین وزیر نیرو و رییس سازمان میراث فرهنگی به امضاء خواهد رسید گفت اگر بعد از آبگیری سد هم تشخیص بدهیم این اقدام تاثیر نامطلوبی بر سازه های پاسارگاد داشته است عملیات را متوقف خواهیم کرد.
وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به این که کشور نیازمند توسعه یافتگی است و سازمان نمی خواهد جلوی توسعه کشور را بگیرد و در عین حفظ میراث تاریخی کشورمان، می خواهیم توسعه و سازندگی را هم داشته باشیم گفت: پیش از انقلاب هم سدهای بسیاری ساخته شدند که آثار فرهنگی و تاریخی ما را به زیر آب بردند اما سد سیوند نقطه ی قوت باستان شناسی کشور است و سابقه نداشته این حجم از مطالعات درباره ی کارهای عمرانی روی یک مکان تاریخی صورت بگیرد.
هاشمی با تاکید بر این که به دلیل حجم زیاد وظایف پژوهشگاه، بودجه زیادی مورد نیاز است گفت اکنون بیش از یکصد سد در حال ساخت هستند و با توجه به حجم زیاد راه سازی در کشور، پژوهشگاه به مطالعه زیادی برای عدم تهدید و به خطر افتادن آثار تاریخی نیاز دارد.

مراسم آغاز آبگیری
در حالی که معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود مطمئنا سد سیوند تا 6 ماه دیگر آبگیری نخواهد شد اظهارات غافلگیر کننده رییس جمهور در مورد آبگیری سد سیوند، به همه گمانه زنی ها، تکذیب و تایید، بازی با جملات و کلمات خاتمه داد و متعاقب آن آبگیری سد طی مراسمی آغاز شد.
در این مراسم رسول زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب از تاریخچه و روند احداث سد سیوند سخن گفت و با اشاره به این که مطالعات توسط جاستین کورتنی آمریکایی سال ها قبل از احداثش انجام گردیده و محل سد توسط کورتنی در این نقطه مشخص شده است.
به گفتگوهایش با طه هاشمی اشاره کرد و گفت: در نتیجه یک همفکری، تعهدنامه ای در سه بخش با سازمان میراث فرهنگی مبادله شد و براساس آن قرار شد تمامی سدهای در دست مطالعه پیش از امکان سنجی مورد تحقیقات باستان شناسی قرار گیرند همچنین تمامی سدهای در دست ساخت که تعداد آنها به 88 سد می رسد مورد مطالعه باستان شناسی قرار گیرند و در نهایت سد سیوند نیز تا زمانی که مطالعات باستان شناسی به اتمام نرسیده و سازمان با آبگیری موافقت نکرده آبگیری نشود.
در سال 1367 شرکت مهندسی سکو ماموریت یافت تا مطالعات کورنتی را تکمیل کند و این مطالعات تا سال 1373 به طول انجامید و از همین زمان نیز ساخت سد آغاز گردیده است.
زرگر با تاکید بر این که ساخت سد در سه دولت هفتم و هشتم و نهم انجام گرفته گفت در واقع در زمانی که پروژه ای به مرحله ساخت می رسید انتقاداتی به آن وارد می شود و در مورد این سد نیز این نقطه نظرات وجود داشت زرگر افزود در سال 1383 نخستین انتقادات توسط نشریه گاردین به چاپ رسید و در پی آن انتقاداتی از سوی تشکل های غیر دولتی و رسانه های داخلی شکل گرفت و در مجموع 18 عنوان انتقاد در مورد ساخت سد سیوند مطرح گردید که می توان آنها را به 5 دسته تقسیم کرد.
نگرانی نخست بابت غرق محوطه های جهانی پاسارگاد و مقبره کورش است نگرانی دوم از بابت آبهای زیرزمینی و این که با آبگیری سد امکان بالا آمدن این آبها در زیر مقبره کورش وجود دارد. نگرانی سوم از بابت رطوبت منطقه است که آبگیری و تبخیر میزان رطوبت را بالا ببرد و باعث لطمه به مقبره کورش و پاسارگاد گردد.
نگرانی چهارم در مورد از بین رفتن منابع طبیعی است و آخرین نگرانی مربوط به آثار باستانی موجود در تنگه بلاغی است.
زرگر پس از توضیحات مشروحی راجع به این 5 گروه نگرانی، با اشاره به روند طی شده در طی ایام اخیر با تاکید بر این که کوچکترین خدشه ای به میراث تاریخی وارد نمی شود گفت اگر زمانی به این جمع بندی رسیدیم که امکان دارد به هر دلیلی خدشه ای به آثار فرهنگی محدوده سد وارد شود به طور قطع برای حل این مشکل از منظر فنی و مهندسی اقدام خواهیم کرد.

حافظ منافع کل مردم
صدور مجوز آبگیری از سوی رییس سازمان گردشگری و دستور آبگیری سد توسط رییس جمهوری و اجرای آن موجب شد توجه متعرضین به تعقیب قضیه، از طریق مراجع قضایی معطوف گردد و کارشناسان مسایل حقوقی با اظهار نظرهای خود راهکارهایی را مطرح ساختند.
یک کارشناس مسایل حقوقی با تاکید بر لزوم جلوگیری از آبگیری سد سیوند، مسئله میراث فرهنگی را جزو منافع ملی دانست و گفت دادستان به عنوان حافظ منافع عمومی مردم باید وارد این قضیه شود.
دکتر محمد جندقی حقوق دان و وکیل دادگستری در خصوص آبگیری سد سیوند و مسایل حقوقی مرتبط با آن به ایسنا گفت:
این که گفته می شود سد سیوند را آبگیری می کنیم و در صورت آسیب رسیدن به پاسارگاد جلوی ادامه عملیات گرفته می شود نادرست است چرا که همواره علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
تا آن جایی که اطلاع دارم متخصصان بسیاری صراحتا اعلام کرده اند که آبگیری سد سیوند علاوه بر آن که به مقبره کورش، در طول زمان آسیب وارد خواهد کرد بیش از 100 اثر باستانی را در تنگه بلاغی به زیر آب خواهد برد.
این کارشناس امور حقوقی با ابراز تاسف از صدور مجوز به وسیله سازمان میراث فرهنگی گفت:
در حالی که ما می بینیم در کشورهای دیگر، مثل کشورهای همسایه از کوچکترین آثار باستانی در جهت جذب توریست بهره برداری می کنند ما بدون توجه به این مسئله سد را آبگیری می کنیم. این کار اشتباهی است که تاوان آن را ملت ایران خواهد داد.
دکتر جندقی قوانین موجود را در جهت حفاظت از میراث فرهنگی در صورت اجرای صحیح، کافی دانست و افزود: اصلا فرض کنیم هیچ قانونی وجود ندارد آیا نباید منافع ملی خود را در نظر بگیریم؟ دکتر جندقی مرجع عام نظارت بر قوانین موجود را دادگستری عنوان کرد و گفت: «دادستان کل کشور باید به عنوان حافظ منافع کل مردم در این قضیه وارد شود»

دیوان عدالت اداری
دکتر هادی اسماعیل زاده حقوق دان و وکیل دادگستری هم به ارزیابی حقوقی و قوانین حاکم بر حفاظت میراث فرهنگی پرداخت و تصریح کرد «ما هیچ گاه در مملکت مشکل قانون نداشته ایم بلکه همواره ایراد در اجرای قانون است. در این مورد هم باید به نقض این تصمیم غیر قانونی از دیوان عدالت اداری خواسته شود.»
وی افزود: تا آن جا که کارشناسان باستان شناسی در این خصوص نظر داده اند آبگیری سد سیوند موجب وارد آمدن آسیب به مقبره کورش خواهد شد از طرفی:
می بینیم در تمام کشورهای جهان میلیاردها دلار هزینه برای حفاظت قطعه ی کوچک تاریخی می شود در حالی که ما با بی توجهی به میراث فرهنگی خود از کنار آسیب به این میراث به راحتی می گذریم»
دکتر اسماعیل زاده در خصوص نظارت بر قوانین در این باره گفت: وقتی مصوبه های خلاف قانون از سوی هیات وزیران به تصویب برسد دیوان عدالت اداری موظف به ابطال آن است.
در این زمینه نیز دیوان عدالت اداری باید از درخواست افراد یا NGO هایی که در این زمینه فعالند به شکایات رسیدگی کند همچنین از طریق محاکم نیز می توان جلوی آبگیری سد سیوند را گرفت.

اعلام شکایت
تجمعات و اعتراض ها به آبگیری سد سیوند این بار شکایتی هم در پی داشت و مخالفان و متعرضین به آبگیری سد، شکایت خود را از وزیر نیرو، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی به دادگستری تسلیم کردند.
ایسنا گزارش داد که محمدعلی دادخواه وکیل مدافع شاکیان آبگیری سد گفته است در مورد اختلافات و اشکالات و تشخیص این که چه اقدامی بهتر است قوه قضایی تصمیم گیری می کند. و اظهار امیدواری کرد که قوه مجریه به دادگستری فرصت رسیدگی به شکایت بیش از هزار نفر از مردم ایران و علاقه مندان میراث فرهنگی را بدهد.
محمدعلی دادخواه با تاکید بر این که اگر سد سیوند آبگیری شود مهلتی برای دستیابی به واقعیت های موضوع وجود نخواهد داشت تصریح کرده اکنون که سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است باید با توجه به وجود اقوام مختلف در این سرزمین، بنیادهای ملی که شناسنامه سرزمین است حفظ شود و در جهت پایداری، حراست و حفاظت از این میراث ارزشمند که فرهنگی بالنده را به وجود آورده و زائیده یک تمدن است بکوشیم.

گناه نابخشودنی
دادخواه همچنین با اشاره به قوانین داخلی و موادی از اعلامیه جهانی حقوق بشر که از حفظ آثار فرهنگی حمایت می کند به ایسنا گفت:
به اعتقاد ما تنگه بلاغی جزو میراثی است که حفاظت از آن لازم است و آبگیری سد زیان هایی وارد می سازد که مهمترینش ضررهای معنوی است. هویت و همبستگی ملی و اعتبار و تشخص یک قوم بر گذشته اوست اگر میراثی که آنها را به سرزمین خود علاقه مند می کند و دلبستگی می دهد از آنها بگیریم خطا و گناهی بزرگ و نابخشودنی مرتکب شده ایم.
دادخواه با اشاره به لزوم حفظ مقبره کورش کبیر که براساس تفسیرهایی که از آیات قران کریم درباره ذوالقرنین شده، گروهی از مفسران او را دارای صفات ذکر شده می دانند و نیز وجود آثار موجود از میراث کهن در دره بلاغی و میراث طبیعی و جنگل ها و رویش درختان و هکتارها مرتع و چراگاه و جاذبه های گردشگری منطقه گفت:
کارایی یک سد بین 50 تا 100 سال است در حالی که میراث فرهنگی پیونده دهنده نسل های یک سرزمین چند هزار ساله است دادخواه همچنین گفت شاید بتوان در مکان های دیگری سد احداث کرد و مورد بهره برداری قرار داد اما تنها یک تنگه بلاغی و یک مقبره کورش در دنیا وجود دارد و افزود:
آبگیری سد سیوند موجب افزایش بخار آب و باعث فرو ریختن سنگهای آهکی و در نتیجه سست شدن بنای مقبره کورش خواهد شد و در مجموع به نظر می رسد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تکالیف خود عمل نکرده است.

اطلاعات وابسته
علیرضا بهره مان عضو هیات علمی پژوهشکده ی حفاظت و مرمت آثار تاریخی که به دنبال آبگیری سد سیوند در منطقه پاسارگاد به کار پژوهشی با هدف تعیین شدت تخریب آثار پرداخته است با بیان این که ایجاد ایستگاه های سنجش تغییرات وضعیت محیطی در منطقه سد با هدف سنجش وضعیت آثار تاریخی پس از آبگیری، کاری پژوهشی را طلب می کند.
وی رطوبت، تغییرات دما و حتی تغییر شرایط محیطی جدید در پرسش های گیاهی را از جمله عوامل مختلفی دانست که ممکن است سبب تخریب منطقه و آثار تاریخی آن شود و افزود:
تغییرات در حیات وحش، تغییرات در حوزه ی بیولوژیک مانند رشد گلسنگ ها در محیط مرطوب از دیگر عوامل تخریب منطقه اند.
کارشناس پژوهشکده ی حفاظت و مرمت آثار تاریخی با تاکید بر لزوم کسب اطلاعات کافی درباره ی نوع تغییرات و رطوبب نسبی محیط با توجه به سطح انباشت آب در منطقه و نیز میزان تغییرات رطوبتی، میزان افت و خیز و رطوبت و نوع تغییرات گفت:
امیدواریم وزارت نیرو در همکاری مستمر خود با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این اطلاعات را در اختیار قرار دهد. و بتوان شرایط گذشته و حال را مورد بررسی قرار داد تا تفاوت یا تغییرات ایجاد شده مشخص شود و مورد بررسی قرار گیرد و براساس آن میزان تخریب ها تعیین گردد و افزود:
شدت وضعیت تخریب آثار پاسارگاد در محدوده سد سیوند موردی نیست که به راحتی قابل تشخیص باشد و بتوان درباره آن نظری واضح و شفاف داد و تا تغییراتی که در اکوسیستم محیط، وضعیت دما و رطوبت نسبی اتفاق می افتد به دست نیاید هیچ حدسی درباره آن نمی توان زد.
بهره مان با اشاره به سفری که گروه پژوهشی با هدف به دست آوردن اطلاعات نخستین به فارس و تنگه بلاغی داشتند گفت:
در این سفر، شناسایی مکانی برای ایجاد ایستگاه های سنجش وزش باد در مسیر جریان باد، یکی از مطالعات مورد لزوم بود که انجام گرفت زیرا:
وزش بادی که مسیر سد را طی می کند و سپس به سمت آثار باستانی کشیده می شود می تواند یکی از عوامل تخریب را به دنبال داشته باشد.
به علاوه ما هنوز نمی دانیم سطح آب انباشت در سد به لحاظ متر مربع چقدر است یا سرعت وزش باد، تغییرات مسیر و جهت باد چگونه است. وزارت نیرو باید این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم به نتیجه بهتر و مطلوب تری برسیم.
عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی درباره زمان اعلام نتیجه این کار پژوهشی گفت پس از آن که سد از آب انباشته شد با طی یک دوره زمانی یک ساله و جمع آوری اطلاعات، مبنای محاسبات نخستین را در این زمینه می توان به دست آورد.
وی همچنین درباره پیش بینی میزان آسیب وارده در مدت زمان آبگیری اظهار داشت یکی از مسایل مهم به بخش هایی مربوط است که پس از آبگیری زیر آب می روند هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخشی از اطلاعات را استخراج کرده ولی بقیه آثاری که هیچ اطلاعی درباره آنها وجود ندارد پس از آبگیری سد به زیر آب می روند. وی با اشاره به تغییرات ناگهانی که ممکن است روی آثار به وجود آید افزود این تغییرات آن قدر سریع نیستند که در یک زمان خیلی کوتاه بتوان آنها را شناسایی کرد و در صورتی که به این نتیجه برسیم که این آهنگ تند است و شدت تخریب های آن بسیار زیاد است باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود و این به آینده مربوط می شود مگر اینکه با برخی داده ها بتوان شرایط را ارزیابی کرد.
بهره مان آبگیری سد سیوند را یک پروسه ی بسیار سریع دانست و درباره وضعیت کنونی آبگیری اظهار داشت ما اجازه بازدید از سد و نزدیک شدن به آن را نداشتیم و تاکنون هرچیزی درباره میزان آبگیری و سطح انباشت آب داریم به اطلاعاتی وابسته است که وزارت نیرو در اختیار رسانه های گروهی قرار داده است.

مقصر ...
مصاحبه های مشایی با بعضی از رسانه ها نیز حاوی نکات قابل تاملی بود از آن جمله وی در نشستی با کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس در شیراز، در پاسخ به مدافعین میراث فرهنگی پاسارگاد و اعتراضات مخالفین آبگیری سد سیوند گفت:
کسانی که اکنون با آبگیری سد سیوند مخالفند در گذشته خود از پایه گذاران ساخت این سد بودند و هیچ اعتراضی هم مطرح نبود.
مشایی افزود اکنون که زمان آبگیری سد رسیده است دولت کنونی را مقصر می دانند در حالی که با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی آن قسمت هایی از تنگه بلاغی که با آبگیری سد به زیر آب می روند کاوش و بررسی باستان شناسی شده اند.
در این مصاحبه ها نه کسی پرسید و نه خود ایشان توضیح داد که احداث سد در این محل در زمان ریاست جمهوری و وزارت و ریاست چه شخصیتی های محترمی، بدون بررسی خسارتهای احتمالی به میراث باستانی آغاز گردیده و بعد چه اقدام سازنده ای برای حفظ این آثار در طی ایام ساخت سد انجام گرفته و بالاخره اگر خدای نکرده قصوری اتفاق افتاده چه مواخذه ای به عمل آمده است.

تکرار
برای کم کردن بار گناه و یا توجیه بی خیالی ها و بی توجهی و قصور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، طی ایام پیش از شروع کار احداث پروژه سد سیوند یا ابتدا و طی دوران احداث نسبت به آثار منفی و صدمات احتمالی به میراث فرهنگی کشور و شاید از روی دلسوزی و این که کشور نیازمند توسعه یافتگی است سید طه هاشمی معاون رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رییس پژوهشگاه این سازمان ضمن سخنانی به ایسنا اظهار داشت پیش از انقلاب هم سدهای بسیاری ساخته شده که آثار فرهنگی و تاریخی ما را به زیر آب برده است. که البته هیچ کس نپرسید آیا این مقایسه درستی است و آیا تکرار اشتباهات حکومت و رژیمی که آن را دست نشانده و گوش به فرمان بیگانگان می خوانیمش می تواند توجیه مناسبی باشد.
ایشان همچنین در این مقایسه از سید سیوند و عملیات باستان شناسی انجام شده به عنوان یک نقطه قوت باستان شناسی نام برده اظهار داشتند سابقه نداشته این حجم از مطالعات در مورد کارهای عمرانی، روی یک مکان تاریخی صورت گیرد و افزودند ما دغدغه های مردم در این زمینه را درک می کنیم و حفاظت از میراث فرهنگی دغدغه خود ماست اما:
ایشان از زمان آغاز مطالعات انجام شده برای حفظ و حراست آثار فرهنگی که قبل از اجرای پروژه یا در حین احداث انجام گرفته یا پس از آنکه در سال 83 به قول زرگر معاون وزیر نیرو روزنامه انگلیسی گاردین دایه مهربانتر از مادر شده و به آبگیری اعتراض کرده است چیزی نگفتند.
درست است که ایشان یا رییس سازمان نمی توانند پاسخگوی اشتباهات گذشته باشند و شاید طی سال های گذشته آنچه در توان داشته اند برای رفع بحران مشکل پیش آمده تلاش کرده اند ولی واقعیت اینست که آنچه در سه سال گذشته با عقب انداختن سد سیوند انجام گرفت باید قبل از آغاز کار احداث یا حین انجام آن می شد که ظاهرا نشده و اگر می شد شاید سد سیوند جایش این جا که هست نبود همچنان که زرگر نیز اشاره ای به امر دارد.

آخرین وضعیت
محمدعلی دادخواه وکیل پیگیری کننده پرونده آبگیری سد سیوند، در رابطه به آخرین وضعیت پرونده سد سیوند به ایسنا گفت: به دلیل شکایت ما از اسفندیار رحیم مشایی معاون رییس جمهور و پرویز فتاح وزیر نیرو، پرونده این دو نفر به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد و شعبه دادگاه 76 این دادگاه نیز برای این پرونده قرار صادر کرد و آن را به دادسرای کارکنان دولت ارجاع داد.
وی افزود بهتر این بود دادگاه کیفری استان تهران خود نسبت به این پرونده رسیدگی و تحقیق می کرد تا احتمالا رسیدگی ها به دادسرای محل ارجاع نشود.
دادخواه همچنین اظهار داشت در شکایت مطروحه خود از دادگاه خواسته بودیم دستور موقتی بر توقف آبگیری سد سیوند صادر کند که دادگاه این موضوع را نیز به دادسرای کارکنان دولت احاله کرد و در این رابطه نیز باید منتظر نتیجه باشیم و اظهار امیدواری کرد با توجه به اهمیت موضوع دادسرای کارکنان دولت هرچه زودتر نسبت به این پرونده تصمیم گیری کند.
گزارشات بعدی حکایت از آن دارد که پرونده ارجاعی از شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به دادسرای کارکنان دولت در شعبه 9 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد تحقیق قرار گرفته است.
براساس اظهارات دادخواه به ایسنا، بازپرس پرونده دلایل شکایت از رییس سازمان میراث فرهنگی و وزیر نیرو را کافی ندانسته خواسته است شاکیان و دلایل مستندات بیشتری ارایه دهند.

یک شهر باستانی و یک سد دیگر
اگرچه با آبگیری سد سیوند تا اعلام حکم دادگاه و نیز به دست آمدن نتیجه نهایی از اثرات تخریبی احتمالی آبگیری بر روی میراث کهن مساله و مشکل سد به نوعی حل شده تلقی می شود و براساس سخنان زرگر معاون وزارت نیرو و دکتر طه هاشمی معاون میراث فرهنگی و گردشگری با مذاکرات انجام شده، قبل از آغاز فعالیت برای احداث سد و نیز سدهایی که در حال ساخت است مورد تحقیق و بررسی باستانی قرار می گیرند تا از بروز مسایلی نظیر سد سیوند جلوگیری شود که آن نیز مساله ای است که زمان پاسخگوی آن است که تا چه اندازه این گفتگوها و تصمیم گیری ها به مرحله عمل درخواهد آمد.
جدا از مسایل سد سیوند، حدس زده می شود داستان سد و میراث فرهنگی دادستانی دنباله دار باشد زیرا هم اکنون براساس خبرهای منتشر شده سد سلمان فارسی هم با مساله کشف یک شهر باستانی در پشت سد مواجه شده است و براساس اظهار نظر کارشناسان با آبگیری سد سلمان فارسی در فارس شهر باستانی مکشوفه در پشت سد در آب غرق خواهد شد.
جعفری سرپرست هیات باستان شناسی، درباره اهمیت این شهر گفته است بررسی ها نشان داده که در محوطه پشت سد شهری از دوره هخامنشی و ساسانی قرار دارد.
وی با بیان این که وسعت این محوطه باستانی قریب به 350 هکتار است می افزاید:
در گمانه زنی های اولیه مشخص شده که این شهر در دوره هخامنشی دارای ساکنینی بوده ولی گسترش آن در دوره ساسانی انجام گرفته است.
جعفری با اشاره به موفقیت های به دست آمده در روزهای نخستین کاوش های باستانی در این منطقه گفت:
باستان شناسان در همان دو سه روز اول کاوش ها دریافتند که تمام ارکان شهری مثل قلعه، آتشکده، خانه های مسکونی، بازار و ... در این محوطه باستانی وجود دارد و با این که درباره اهمیت باستانی این محوطه اطلاع رسانی شده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود آثار تاریخ در پشت سد را اعلام کرده بود وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای استان فارس بدون کسب اجازه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اواخر اسفند 85 اقدام به آبگیری سد کرده اند.
آیا سد سلمان فارسی و شهر باستانی دوره هخامنشی و ساسانی را می توان نمونه ای از پایبندی به قول و قرارها و تعهدات دانست یا باید دل به آینده سپرد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

میراث فرهنگی و تاریخی هر کشور معرف هویت، همبستگی ملی و اعتبار و تشخص مردم آن کشور است.
میراث فرهنگی پیونده دهنده دیروز و امروز و فردای یک سرزمین و قوم است. ریشه و عامل اثبات تاریخ یک کشور است و این همان چیزی است که سالهاست استعمار و استثمار برای زدن بنیان و بنیادش به آن چشم دوخته است و تلاش می کند با قطع ریشه های فرهنگی و تاریخی به ترویج پوچی و بی هویتی ملتی چند هزار ساله بپردازد.
و با طرح پروژه های گوناگون نه تنها تاریخ و فرهنگ، بلکه دین و ایمان قومی صاحب اثر در فرهنگ و تمدن بشری را بگیرد.
از یک سو موجبات نابودی میراث فرهنگی را فراهم سازد و از سوی دیگر با تهیه فیلم و مطالب غیر واقعی، موهن وکذب به قلب تاریخ بپردازد فیلم آمریکایی 300 نمونه کوچکی از آن است.
امروز کمتر کسی است که نداند دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی در برگیرنده اوراق متعددی از فرهنگ و تاریخ کهن ایران زمین است و به علت دارا بودن شاخصه های فراوان در آخرین جلسه یونسکو که در سال 83 در چین تشکیل گردید در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.
اولین پایتخت و مدفن کوروش، فرمانروای بزرگ تاریخ جهان و بنیان گذار حقوق بشر در چند ده قرن پیش است.
محوطه های تاریخی موجود در این دشت و دره بلاغی با 18 کیلومتر طول، در برگیرنده آثار فراوانی از تمدن و هویت چند هزار ساله ایران است و در حالی که اقوام و حکومت های زیادی با هزینه های هنگفتی به جعل تاریخ می پردازند و برای کسب هویت و فرهنگ، حکما، علما و شعرای ما را به نام خود ثبت می کنند ما میلیاردها خرج کرده ایم تا هویت و تاریخ چند هزار ساله خود را در آب سدی غرق سازیم.

پاسارگاد
کوروش هخامنشی خواهرزاده «آزی دهاک» آخرین فرمانروای سلسله ماد بود. او پس از فتح هگمتانه و شکست دادن آزی دهاک در 550 سال پیش از میلاد سلسله هخامنشی را به وجود آورد.
کوروش در قلب پارس، پاسارگاد را برای پایتختی خود برگزید و به این ترتیب پاسارگاد نخستین پایتخت اولین پادشاه و فرمانروای بزرگ تاریخ جهان شد و بعد نیز برای همیشه او را در آغوش خود جای داد.
کورش در چند جنگ بزرگ بر علیه دشمنان سرزمین وسیعش با افتخار پیروز شد.
«کروزس» فرمانروای «لیدی» در آسیای صغیر را شکست داد. بر فرمانروایان بابل، مصر، اسپارت پیروز شد. در سال 538 پیش از میلاد، بین النهرین را تسخیر کرد و بنی اسرائیل را از بند اسارت آزاد ساخت. این واقعه باعث شد که قوم بنی اسرائیل و یهودیان برای کورش احترامی خاص قائل شوند و او را فرستاده ای برای آزادی و نجات دهنده بنامند. به فرمان کورش مجموعه ای از بناهای بزرگ و کاخ های شاهی در دشت زیبا و سرسبز و با صفای پاسارگاد بنا شد که:
کاخ بار عام، کاخ دروازه (انسان بالدار)، تخت سلیمان، کاخ اختصاصی و ... از آن جمله است.
کورش پس از آن که در جنگ با سکاها کشته شد جسد او را مومیایی کردند بر تختی زرین نهادند و به همراه اشیاء گرانبهای سلطنتی در آرامگاه ساده ولی ستبری که خود دستور احداث و برپایی آن را داده بود قرار دادند.
کمبوجیه پسر و جانشین کورش بنای سنگی و چهار گوشی، شبیه کعبه زرتشت در نقش رستم، به مجموعه پاسارگاد افزود. بنای آرامگاه کورش که از تخته سنگ های بزرگ و قطوری به طول 5 تا 7 متر ساخته شد اتاقی است چهار گوش به وسعت 5/7 متر مربع که بر فراز یک سکوی 6 طبقه یا 6 پله ای قرار دارد.
قاعده سکوی مربع مستطیل شکل بنا نیز، حدود 165 متر مربع است. در زیر سقف این بنا که تا بالای بام 3 متر فاصله دارد محل دو قبر ایجاد شده که یکی آرامگاه کورش و دیگری مدفن «کاسان دان» همسر کورش و مادر کمبوجیه پسر و جانشین اوست.
این دو قبر که اولی یک متر در دو متر و دیگری 95/1 در 95/0 متر است با دهلیز باریکی به طول یک متر به یکدیگر ارتباط دارند.
در شیب سقف آرامگاه دو حفره بزرگ به چشم می خورد که گفته می شود برای کم کردن بار سنگ ها ایجاد شده است. در ورودی آرامگاه شامل در سنگی با درگاهی کوتاه است که به مرور «درها» از بین رفته است.
آرامگاه کورش در حمله اسکندر مورد دستبرد یکی از سردارانش قرار گرفت و اشیاء گرانبهای داخل قبرها به یغما رفت و در طول گذر زمان نیز بستهای فلزی که تخته سنگهای بزرگ آرامگاه را به هم پیوند داده و محکم ساخته بود به سرقت رفته است.
در قرن ششم هجری و دوران حکومت اتابکان فارس، محوطه آرامگاه کورش به مسجد تبدیل شد که از این مسجد تنها سنگ نوشته هایی باقی مانده که بر روی آنها تاریخ رمضان 612 هجری و نام اتابک محمد بن زنگی به دست آمده است.

مطالعات
به روایت رسول زرگر که یکی از سه نفری بوده که در سال 1375 به عنوان خادم میراث فرهنگی شناخته شده و امروز در مقام معاونت وزیر نیرو در امور آب، آبگیری سد سیوند را زیر نظر دارد مطالعات سد سیوند در 55 سال پیش توسط جاستین کورتینی آمریکایی آغاز شد و محل سد را در این نقطه مشخص کرد.
چند دهه بعد، در سال 1367 (یعنی 19 سال پیش) شرکت مهندسی سکو ماموریت یافت مطالعات جاستین کورتینی را تکمیل کند. در سال 1370 تونل انحراف سد و در سال 1373 ساخت آن آغاز شد و طی سه دولت هفتم و هشتم و نهم به انجام رسیده است.

پیمان نامه
با نزدیک شدن پایان کار احداث سد سیوند و فرا رسیدن زمان آبگیری، چون این احتمال وجود داشت که آبگیری باعث خسارت و از بین رفتن آثار باستانی دره بلاغی شود تحرکات و اظهارنظر موافقان و مخالفان آبگیری سد سیوند ابعاد بیشتری یافت.
از سوی مسوولان و کارشناسان، دست اندرکاران و صاحبنظران توجیه آبگیری سد سیوند و این که فاصله چند کیلومتری دریاچه ای که ایجاد می شود برای آرامگاه کورش کبیر خطر ساز نیست و نیز در مقام دفاع از انبوه آثار ارزشمند و گنجینه های باستانی نهفته در دره و تنگه بلاغی و محوطه های تاریخی موجود که آب سد باعث غرق آنها می شد مطالبی عنوان گردید.
حمایت پاره ای رسانه ها و مراجعات مکرر علاقه مندان میراث ارزشمند ایران باستان و تاریخ کهن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواه ناخواه پای مجلس و کمیسیون های فرهنگ و جهاد کشاورزی نیز به ماجرا کشیده شد و نمایندگان درصدد آرام سازی و حل و فصل واقعه به گونه ای که نه سیخ بسوزد و نه کباب برآمدند.
اواخر سال 84 جلسه ای با حضور مسوولین وزارت نیرو و میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از نمایندگان در مجلس برگزار شد و در این جلسه با توافقات انجام شده از سوی وزارت نیرو و میراث فرهنگی و گردشگری پیمان نامه ای به امضا رسید که تا زمانی که میراث فرهنگی و گردشگری اعلام نکرده حفاری ها و کاوش های منطقه پایان یافته است وزارت نیرو از آبگیری سد خودداری کند.
وزارت نیرو همچنین آمادگی خود را برای احداث یک موزه با هزینه خود در منطقه اعلام کرد و هزینه احداث این موزه سوای صد میلیون تومان اعتباری بود که وزارت نیرو برای کاوش های باستان شناسی در محوطه های باستانی مورد تهدید و نجات آثار موجود متعهد شده بود.

آثار بی نظیر
همان گونه که انتظار می رفت فعالیت گروه های باستان شناسی به موفقیت های قابل توجهی منتج شد.
کشف شواهد سفالگری مربوط به 7500 سال پیش، آثاری از بقایای دوران عیلامی، بقایای معماری یک شهرک یا روستای بزرگ هخامنشی با دیوارهای دفاعی، یک گورستان کلان سنگی ساسانی، دو اسکلت دفن شده با اشیاء مختلف به همراهشان و بالاخره بزرگترین ظرف باستانی ایران که از آن برای ذخیره آذوقه و مواد غذایی استفاده می شده قسمتی از آثار مکشوفه بود انبوه اشیای ارزشمند به دست آمده باعث شد لزوم زمان بیشتری را برای انجام تحقیق و بررسی را مطرح سازد.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بحث پیرامون اقدامات انجام شده در دره بلاغی و نتایج به دست آمده از کاوشهای منطقه، همایش یک روزه ای برگزار کرد و تقریبا در همین ایام یعنی در ماه های آخر سال 85 وزارت نیرو آمادگی خود را برای آبگیری سد سیوند اعلام داشت.
این اعلام با واکنش طبقات مختلف مردم و تعدادی از احزاب سیاسی روبرو شد که به حمایت از میراث فرهنگی برخاستند و جمع کثیری نیز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا برای پاسداری از میراث کهن از نمایندگان ملت استمداد جویند و از سوی دیگر کشاورزان و مردم منطقه نیز با عنوان کم آب شدن و خشکی چاه های آب و کاهش بارندگی در سال های گذشته تجمعات متعددی بر پا ساختند که با اعتراض بر تاخیر، درخواست سرعت عمل بخشیدن به آبگیری سد را داشتند.
در همین احوال جسته گریخته شایعات و خبرهایی انتشار یافت که حکایت از آغاز آبگیری سد پیش از پایان کاوشهای باستان شناسی و قبل از پایان زمان مورد توافق داشت که طبعا مورد تکذیب وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی و دیگر مراجع قرار می گرفت از جمله:
امیررضا خادم نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی که در حل و فصل مسئله سد حضور فعالی داشت با رد شایعات آبگیری سد به خبرگزاری ایسنا گفت:
فعلا سد سیوند آبگیری نخواهد شد زیرا سازمان میراث فرهنگی اجازه آبگیری نداده و وزارت نیرو نیز اعلام کرده فعلا سد سیوند آبگیری نمی شود.
سید جلال یحیی زاده عضو دیگر کمیسیون فرهنگی نیز گفت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید به طور قطع تایید کند که آبگیری سد سیوند ایرادی ندارد تا بعدا آبگیری صورت گیرد.
وی افزود ولی متاسفانه در این خصوص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سست عمل می کند.
اظهارات علی اکبر قبادی عضو کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مقدمه ای بر طرح مسایل جدیدی بود و موید این که آبگیری سد به زودی انجام می گیرد.
قبادی ضمن بی اساس خواندن خبر آبگیری سد گفت مسئله آبگیری حل شده و مسوولان سازمان میراث فرهنگی براساس کاوش ها و تحقیقات کارشناسان اعلام کرده اند خطری مجموعه تاریخی پاسارگاد را تهدید نمی کند و آبگیری بلا مانع است برنامه ریزی لازم برای آبگیری انجام گرفته و زمان آن از سوی وزارت نیرو اعلام خواهد شد.

بستر شیمیایی
زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به شایعه آبگیری پیش از موعد رسمی اعلام شده سد سیوند، ضمن تکذیب آبگیری سد گفت:
ما کار خطایی انجام نداده ایم که آن را پنهان سازیم. و با اشاره به توافقات انجام شده با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت:
ما بر سر توافقاتمان با این سازمان هستیم و هر زمان اعلام کنند خطری مجموعه پاسارگاد را تهدید می نماید تغییراتی در سطح آبگیری انجام می دهیم.
زرگر همچنین اظهار داشت طی مطالعاتی که انجام داده ایم به دنبال به وجود آوردن بستری شیمیایی بر روی آب سد هستیم تا از تبخیر آن و ایجاد رطوبت بیشتر که باعث افزایش 10 میلی لیتری بارندگی در منطقه می شود جلوگیری کند و نیز با نصب یک ایستگاه رطوبت سنج در فاصله 40 متری پاسارگاد دائم رطوبت هوا را کنترل خواهد شد.
معاون وزیر نیرو سپس با اشاره به فاصله هشت کیلومتری ساحل دریاچه پشت سد با آرامگاه کورش گفت: در دنیا نظیر این اتفاق بسیار رخ داده که آثار باستانی در معرض رطوبت قرار داشته اند اما فناوری و سیستم های پیشرفته ای که برای حفاظت از آثار باستانی وجود دارد روز به روز پیشرفته تر می شوند.
زرگر با تاکید بر این که از نظر ما پرونده سد سیوند بسته نیست و از نظر مهندسی و کارشناسی هر زمانی ایرادی وارد شود به طور جد به دنبال رفع و حل مشکل خواهیم بود زیرا برای ما حفظ آثار باستانی مهمتر از یک سد است.

پیوند سیاسی
پرویز سروری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به فارس گفت:
سد سیوند به مسایل سیاسی پیوند خورده و گرنه زودتر آبگیری می شد وی با اشاره به هزینه های سرسام آوری که تاکنون برای ساخت و احداث سد سیوند مصرف شده و کم آبی که در منطقه وجود دارد و از طرفی اظهارات باستان شناسان و مسوولین میراث فرهنگی مبنی بر عدم وجود نگرانی از بابت ابنیه و آثار تاریخی تصریح کرد که باید هر چه زودتر آبگیری سد آغاز شود.

موافقت
به دنبال تکذیب ها و گاه اشاراتی مبنی بر موافقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بلا مانع بودن آبگیری سد سیوند، شریفی مسوول عملیات نجات بخشی آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگاری، از پایان یافتن کارهای تحقیقاتی خبر داد و گفت طی سال گذشته ده تیم تحقیقاتی باستان شناسی از کشورهای ایران، فرانسه، آلمان، و ... در منطقه فعال بوده اند و دیگر لزومی به ادامه کاوش نیست و از نظر ما آبگیری سد بلا مانع است.
در همین روزها خبرگزاری فارس نیز از قول اسفندیار رحیم مشائی رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گزارش داد که کارشناسان ادامه فعالیت باستان شناسی در تنگه بلاغی را دیگر ضروری نمی دانند و آبگیری سد سیوند بلا مانع است.
مشایی با بیان این که تفاهم نامه ای در این زمینه در اختیار وزیر نیرو قرار گرفته، گفته است سد تاکنون آبگیری نشده و تا شهریور ماه مطمئنا امکان آبگیری وجود ندارد و نیز گفته است برای آبگیری دیگر نیازی به موافقت سازمان میراث فرهنگی نیست اما:
برای ارزیابی میزان رطوبت وارده بر مقبره کورش، مرکز سنجش تاثیرات رطوبت و اثرگذاری آن بر مقبره کورش تاسیس می شود.

پاسخ صحیح
امیررضا خادم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فارس ضمن اشاره به جلسه ای که در پاییز سال 84 با حضور وزیر نیرو و رییس میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد گفت:
در این جلسه توافق به عمل آمد که کاوشهای باستان شناسی در منطقه انجام گیرد و تا زمانی که این کاوشها به ثمر نرسد وزارت نیرو حق آبگیری سد را نداشته باشد و از سوی دیگر سازمان نیز موظف گردید نتایج تحقیقات و بررسی های خود را به وزارت نیرو و کمیسیون فرهنگی ارایه دهد.
حتما اثرات آبگیری سد بر آثار باستانی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که بلا مانع بودن آبگیری را اعلام کرده اند.
وی درباره میزان صحت و سقم بررسیهای صورت گرفته در محدوده سد تصریح کرد ما در کمیسیون و کمیته های مربوط موضوعات را براساس تخصص بررسی و پیگیری می کنیم.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است نتیجه کاوش های باستان شناسی صورت گرفته را به کمیسیون ارایه دهد تا ما برای موکلانمان که مردم باشند پاسخی صحیح داشته باشیم.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

دسته بندی موضوعی

ویرایش

لوگوی دوستان












ویرایش

دوستان

###@وطنم جزین@### مهندسین پلیمر .: شهر عشق :. عکس های عاشقانه روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز رازهای موفقیت زندگی عشق گروه اینترنتی جرقه داتکو COMPUTER&NETWORK xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com) MOHAMMAD.HAHSEMI86@YAHOO.COM مذهب عشق دهاتی مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی ورودی 89 شرکت نمین فیلتر من هیچم خطوط شکسته ی یک ذهن دنیای واقعی دهیاری روستای آب باد دانشگاه سیستان وبلوچستان(زاهدان) دانشگاه تربیت مدرس تهران دکتر مهدی سقایی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری سازمان زمین شناسی واکتشا فات معدنی کشور بیابانها وکویرهای ایران آمار لحطه به لحظه جهان قبله یاب نشریه الکترونیکی دهکده دکتر چوبینه نقشه شهرها وروستاهای ایران دانستنی ها قطب علمی مطالعات وبرنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران هم اکنون جمعیت ایران چقدر است؟ مرکز آمار ایران پیش بینی هوا خود را وزن کنید واز وضیعت چاقی ولاغری خود باخبر شوید زمین را زنده ببینید کوه های ایران بانک مقالات فارسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران قطب امایش سرزمین دانشکده جغرافیا تهران موسسه جغرافیا دانشگاه تهران سازمان جهانی گردشگری مطالعات گردشگری طرح سرزمین موسسه طبیعت گردی کوچ میراث آریا جاذبه های گردشگری ایران هتل داریوش کیش جغرافیا وجهانگردی مرجع تخصصی گردشگری واکوتوریسم معرفی جاذبه های گردشگری ایران مناطق نمونه گردشگری ایران هتلداری ایران مقایسه بین کشورها مجلات رشد ساج انجمن ژئومورفولوژی ایران دانشگاه تهران دانشگاه شیراز شهرداری شیراز آیت اله جوادی آملی تابناک (بازتاب) بنیاد مسکن استان فارس بنیاد مسکن استان فارس شهرداری مرودشت مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی مجله علمی پژوهشی مدرس دانشگاه تربیت مدرس هواشناسی استان فارس مجله کانادایی جغرافیا انجمن جغرافیدانان آمریکا پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران تبدیل سالهای شمسی به میلادی رتبه بندی دانشگا های دنیا جی میل ایمیل آمار واطلاعات روستاهای کشور ایران داک دانلود کتاب کتابخانه مجازی ایران ترجمه آنلاین انگلیسی به فارسی ترافیک شهر تهران به صورت آنلاین شهرداری تهران شهرداری مشهد شهرداری شیراز شهرداری همدان شهرداری اصفهان شهرداری تبریز شبکه کتاب ایران شهرداری بیضا پایگاه اینترنتی دکتر زهرا احمدی پور دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگ دانلود رایگان مقالات معماری پایگاه مقالات ایرانیان مدیریت مرجع شهری پرتال جامع جغرافیایی کشور استانداری فارس شهرداری مرودشت وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس سازمان مسکن و شهرسازی فارس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن فرمانداری شهرستان مرودشت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موسسه پژوهشهای برنامه ریزی کشاورزی و توسعه روستایی شبکه اطلاع رسانی گندم ایران شرکت عمران شهر جدید صدرا گوگل یاهو [جغرافیا و برنامه ریزی شهری نوین نقشه شهر های ایران پایگاه داده های علوم زمین کشور بخش جغرافی بانک اطلاعات سیستمهای اطلاعات جغرافیایی مرجع تخصصی شهرسازی ایران وزارت مسکن وشهرسازی پژوهش های شهری و روستایی (ناحیه ای) آشنایی با نرم افزار کلیاتی از ساج و محیط این نرم افزار فصلنامه برنامه ریزی شهری سازمان فضایی ایران ME&YOU نور
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ